Felles for alle ledere er forventingen om at de skal produsere resultater utover deres individuelle kapasitet.
– Noen løser dette ved å bli arbeidsnarkomane og får ulike psykosomatiske stressproblemer. Andre kan kunsten å delegere. De utfører ikke arbeidsoppgavene selv, men administrerer andre som gjør dem. Å delegere er ikke en evne vi er født med – det er en ferdighet hvem som helst kan lære seg, sier førsteamanuensis Henning Bang ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.
Delegering innebærer å oppnå resultater gjennom andres anstrengelser.
– Som leder gir du medarbeiderne ansvar for å oppnå et bestemt resultat. Du gir den myndigheten de trenger for å ivareta dette ansvaret. En klassisk feil mange ledere gjør er å delegere ansvaret for en oppgave uten den beslutningsmyndighet, fullmakt, makt og frihet som skal til for å utføre den, sier han.
En klassisk feil mange ledere gjør er å delegere ansvaret for en oppgave uten den beslutningsmyndighet, fullmakt, makt og frihet som skal til for å utføre den.
Henning Bang, psykolog
Mange ledere kvier seg for å delegere fordi de ikke har tillit til at medarbeideren klarer å utføre oppgaven tilfredsstillende.
– Da bør du spørre deg selv om det er nødvendig at oppgaven utføres akkurat slik du selv gjør det, eller om det kan være godt nok om den blir gjort slik medarbeideren gjør? Det er viktig å huske at tett oppfølging og kontroll kan redusere feil og unøyaktigheter, påpeker Bang.
Tid er en begrenset ressurs, ikke minst for ledere. Sliter du med å overlate ansvar til andre ender du gjerne opp med å bruke unødvendig tid på oppgaver som like gjerne kan utføres av dine medarbeidere. Dermed får du ikke brukt din kompetanse og erfaring der den kommer best til nytte.
– Som for enhver annen ferdighet kreves det trening for å bli god på delegering. For mange ledere innebærer dette en annen bruk av tiden enn de har vært vant med. Dette tar tid og kan kjennes vanskelig i starten, men gevinstene er likevel såpass store at det uten tvil er verdt å ikke gi opp, sier Bang.
Delegering kan gi store fordeler til både lederen, medarbeiderne og bedriften hvis det gjøres på en fornuftig måte. Likevel er det forbausende mange ledere som tviholder på kontrollen over unødvendig mange arbeidsoppgaver.
– Det er liten tvil om at det ligger et uforløst effektivitetspotensial i denne lederferdigheten. Delegering, altså det å skape resultater gjennom andre, er på mange måter selve essensen i god ledelse, sier Henning Bang.
Les også: -En god leder løfter og legger til rette
Lag en liste over dine arbeidsoppgaver, og klassifiser dem i følgende kategorier: