Hovedfunnene visere at:
Mellomledere med personalansvar opplever større innflytelse, som kan tyde på at ansvar for ansatte gir en mer direkte påvirkning på arbeidsmiljø og resultater.
For å kompensere for mangelen på fokus på konflikthåndtering, kan ledere dra nytte av trening i konfliktløsning og kommunikasjon. Dette kan bidra til et bedre arbeidsmiljø og mer effektive team.
For liten tid til å prioritere og løse kjerneoppgaver, kan være en indikasjon på overbelastning. Dette er bekymringsverdig fordi det kan føre til stress og utbrenthet blant ledere. Det understreker behovet for bedre tidsstyring og kanskje en revurdering av den administrative byrden, som eksempelvis rapportering.
Riktig bruk av digitale verktøy og automatisering av rapportering kan redusere tidsbruken og frigi tid til mer verdiskapende aktiviteter.
Et nytt blikk på arbeidsfordeling ved å eksempelvis delegere administrative oppgaver til støttepersonell kan frigi tid til kjerneoppgaver.
For mange ledere kan det være nyttig med bedre opplæring i verktøy for effektiv tidsbruk og prioritering, da det kan hjelpe dem med å balansere oppgavene bedre.
Ledelsesbarometeret er en årlig undersøkelse gjennomført blant Ledernes medlemmer, og gir blant annet innsikt i arbeidstidsmønstre blant medlemmene, herunder ledere og fagspesialister.