Den høye endringstakten i arbeidslivet, med store teknologiske skift og økt fokus på medarbeideropplevelsen, er noe av grunnen til at Jeanette Mohn mener lederutvikling er essensielt i tiden vi er inne i.
Den erfarne rådgiveren har jobbet med lederutvikling i 15 år, og har de siste fem årene jobbet i HR-huset innenfor hele spekteret av HR, ledelse og organisasjon.
– Vi er inne i en tid der medarbeideropplevelsen er viktigere enn noen gang, vi får stadig høyere kompetansenivå, ønsker involvering, utvikling og læring. De dyktige medarbeiderne er en knapp ressurs, og det er vanskelig å finne, beholde og utvikle talentene. Forventninger og krav til samspill fra ansatte stiller også krav til lederskapet, sier hun.
– Vi «læres» ikke opp i hva det vil si å være leder. Å sette eget lederskap på agendaen er viktig. Det handler om å reflektere over hvem du ønsker å være, og hva du ønsker å bli husket som, sier Mohn.
Sett av tid til å evaluere og vurdere eget lederskap er en god ting for å utvikle seg som leder. Kanskje er det også en idé å skape et mantra som du forsøker å leve opp til?
Jeanette Mohn
– Å ha en ekstern coach eller bruke en lederkollega som sparringspartner kan være nyttig. Kanskje er det også en idé å skape et mantra som du forsøker å leve opp til? Det å sette av tid til å evaluere og vurdere eget lederskap er en god ting for å utvikle seg som leder. Da kan du også tilpasse lederskapet ditt til skiftene i organisasjonen og møte kollegers forventninger bedre, fortsetter hun.
Carina Carl, som er spesialisert i klinisk arbeidspsykologi og jobber med individuell lederutvikling, er enig med Mohn. Også hun råder til å reflektere over hva slags leder man ønsker å være.
– Skal du lykkes med å utvikle deg som leder, må du være nysgjerrig på hvordan du virker på dine omgivelser. Du bør forstå hva du kommuniserer til omgivelsene dine og hvordan. Det er en fordel å kjenne sine styrker og svakheter, og vite hvordan de spiller seg ut i en arbeidshverdag, sier hun.
Carl mener grunnleggende psykologikunnskap er et «must» for alle ledere:
– Det handler om å forstå hvorfor vi tenker, føler og reagerer som vi gjør. Er du på toppledernivå bør du reflektere over hvorfor du ønsker å bli leder, hvorfor noen skal følge deg og hva ditt unike bidrag er, sier hun.
Sett av tid til refleksjon rundt eget lederskap og engasjer en veileder som kan bistå og støtte deg i prosessen.
Carina Carl
– På mellomledernivå bør du tenke over hvordan du kan legge til rette for økt autonomi og mestring hos medarbeiderne dine. I tillegg bør du sette deg inn i grensesetting, prioritering, delegering og stressmestring.
Interessert i å lære mer om stressmestring?
Hos Lederne har du tilgang til et stort utvalg nyttige bøker om temaet – helt gratis! Her er to av våre mest populære bøker:
Å sette eget lederskap på agendaen handler om å selv ta ansvar for egen utvikling. Et godt råd er å benytte seg av de verktøyene du har tilgjengelig.
Er du Lederne-medlem har du tilgang til gratisbøker, et stort nettverk av andre ledere og et variert kurs- og kompetansetilbud. Les mer om alle medlemsfordelene du får i Lederne.
Nyttige gratisbøker for ledere
Lederne tilbyr et stort utvalg gratisbøker til alle som er interessert i ledelse. Her er et knippe anbefalinger:
Aktuelle kurs for ledere
Er du Lederne-medlem har du tilgang til en rekke kurs – full oversikt over kurstilbudet ser du her.
Er du ikke Lederne-medlem, men ønsker å bli det? Meld deg inn her.
En annet sentralt aspekt ved lederutvikling er å bli bevisst på hvor skoen trykker for en selv. Jeanette Mohn erfarer at kommunikasjon er en gjenganger på sine ledertreninger, og noe mange ledere opplever som vanskelig.
Hun tror noe av grunnen er at ledere er utrygge på hva som er tillatt eller ikke å kommunisere. Hun påpeker at det heller ikke er slik at alle ledere har et talent for å kommunikasjon.
– En leder som har et grunnleggende positivt menneskesyn og er nysgjerrig, har sannsynligvis lettere for å være en god relasjonsorientert leder enn ledere som er mer reserverte, er opptatt av kontroll eller har mer fokus på oppgavene. De opplever gjerne utfordringer med å møte forventningene medarbeiderne har, forklarer hun.
Mohn trekker frem medarbeidersamtalen som et eksempel på en dialogform som ikke nødvendigvis fungerer så godt i praksis.
– Jeg har mer tro på hverdagsledelse og tett involvering. Det kan være mye smartere å ha hyppige én-til-én-samtaler, enn en medarbeidersamtale to ganger i året. Kanskje bør man legge opp til samtaler en gang i måneden?
Jeg har tro på hverdagsledelse og tett involvering.
Jeanette Mohn
Hun oppfordrer ledere til å tilrettelegge for økt samhandling og dialog med den enkelte medarbeider.
– De selskapene som har en organisasjonskultur som fremmer involvering, delaktighet og tett interaksjon, lykkes bedre med dette enn de som er hierarkiske. Det handler om å skape en god dialogplattform hvor det ikke er fokus på hva jeg har gjort og ikke, men hvordan man har det. Da skaper man som leder engasjement og bygger samtidig kultur.
Det finnes mange ulike ledelsesfilosofier eller ledelsesmodeller. De siste årene har blant annet autonome team og agilt lederskap fått rotfeste i arbeidslivet.
Skal du lykkes med ledelses- og organisasjonsutvikling, er det en forutsetning å få med seg hele organisasjonen på endringen dere skal gjennom, og den nye måten å jobbe på og drive ledelse på, råder Mohn.
– Det er viktig at organisasjonen informerer de ansatte, og at lederne integrerer ledelsesmodellen i eget team, sier hun.
– Gjør du det, får du med deg medarbeiderne på laget. Da åpner du også for å få vurderinger og tilbakemeldinger, slik at du kan utvikle deg som leder. Du får også utviklet et stammespråk på arbeidsplassen som sørger for integrering og tilhørighet.