LinkedIn for karrierevekst

LinkedIn er mer enn en digital CV – det er verdens største plattform for karrierebygging hvor du kan styrke din egen merkevare, bygge nettverk, synlighet og få nye jobbmuligheter. Men hvordan bruker du den riktig for å få mest mulig ut av karrieren din? Seniorrådgiver i Karrierehuset, Trude Emaus, gir deg sine beste tips.

Tekst
Håkon Holo Dagestad
Foto
Adobe Stock
Dato

Når du skal bruke LinkedIn som et verktøy for karrierevekst, er det viktig å være bevisst på hvordan du presenterer deg selv. Bevisstheten rundt dette er selve grunnlaget for å lykkes, og det er viktig å vite litt om hvorfor folk lykkes, og hvordan.

Karriererådgiver Trude Emaus ved Karrierehuset.
Karriererådgiver Trude Emaus ved Karrierehuset.

Trude Emaus trekker frem disse tre stegene for å bruke LinkedIn praktisk og strategisk i din karrierevekst:

  1. Optimaliser profilen din
  2. Bygg og oppretthold et verdifullt nettverk
  3. Bruk LinkedIn aktivt for å posisjonere deg for nye muligheter

Optimaliser profilen din

Det er mange måter å optimalisere profilen. Husk at det er et profesjonelt nettverk der førsteinntrykket teller. Velg derfor et profilbilde som viser deg fra din profesjonelle side, og bruk et bagrunnsbilde som sier noe om hvem du er og hvilke ambisjoner du har. Det kan for eksempel være noe så konkret som et fint bilde av teamet ditt, eller et mer symbolsk bilde av en vei fremover.

Overskriften er den tekstboksen som står rett under navnet ditt på profilsiden. Her er det viktig å nevne stillingen din, de viktigste ansvarsområdene dine, og hva som motiverer deg – i stikkordsform. Velg ordene du har i overskriften med omhu da disse gjør deg synlig for folk som søker.

«Om»-boksen er viktig å gjøre seg flid med, for dette er din «salgs-pitch». Det er her du skal skrive mer om deg selv og hva du brenner for. Få inn viktige søkeord på en naturlig måte i teksten også her.

«Open to work»-funksjonen lar deg vise at du er åpen for nye jobbmuligheter.. Det er imidlertid ikke alle som vil bruke denne funksjonen siden den er synlig for alle. Du kan likevel velge å bare dele interessen din med rekrutterere, slik at den ikke vises offentlig.

Under «Erfaringer» legger du innholdet du ville ha lagt på CV-en din. Skriv inn stillinger og årstall, og beskriv kort arbeidsoppgavene og resultatene dine. Sørg også her for å få inn nøkkelord som er viktige for deg og din kompetanse.

Legg inn ferdighetene dine, og ranger dem etter hvilke som er viktigst. Ekspertene mener at du bør ha et sted mellom 20 og 50 stykker.

Anbefalinger er viktige, så spør tidligere ledere, kollegaer eller forbindelser du har jobbet med om de kan skrive noen ord om deg. Hvis de attpåtil vil bruke relevante søkeord, fortrinnsvis de samme som du selv bruker, er det optimalt for synligheten din og profilen din får en rød tråd.

LinkedIn profilen din kan optimaliseres ytterligere ved å omgjøre url-en din til en kort og tydelig en. Vanligvis er url-er til profiler lange og uforståelige, så gå inn og endre lenkens «hale» til for eksempel navnet ditt. Det gjør deg mer synlig med tanke på søkemotorer.

Strategisk nettverksbygging

Tenk strategisk om hvem du har lyst til å koble deg til, lære av, og eventuelt ha kontakt med. Husk at dette er et profesjonelt nettverk, så du trenger ikke kjenne de du kobler deg med. Velg kvalitet over kvantitet. Send en kontaktforespørsel med en personlig vinkling, så har du en bedre sjanse til å knytte en verdifull kontakt til ditt nettverk. For å pleie nettverket er det viktig at du kommenterer, liker og deler innlegg. Når du deler et innlegg, så liker algoritmene til LinkedIn best at du ikke kommenterer det – da sprer det seg fortest.

Bruk LinkedIn aktivt for å posisjonere deg for nye muligheter

Hvis du vil bli synlig og attraktiv på LinkedIn, gjelder det å poste refleksjoner, innsikt, suksesshistorier og nyheter innen din bransje. Du kan skape engasjement ved å bruke god storytelling og skape verdifullt innhold som kontaktene dine kan ha bruk for, og bli inspirert av.

Rund gjerne av innlegget ditt med et spørsmål (call to action), slik som: «Hva synes du om dette?». Du kan også tagge inn en ekspert på området, noe som vil skape ytterligere engasjement og synlighet.

De avgjørende algoritmene

For å få innholdet ditt sett av flere, er det avgjørende at du er bevisst på LinkedIns algoritmer.

  1. Når du har postet et innlegg, så er den første timen kritisk. Alliere deg med en kollega eller en oppfordre en god venn til å gå inn og kommentere.
  2. Bruk tre til fem relevante hashtags i innleggene dine, og som korresponderer med søkeordene dine.
  3. Unngå eksterne lenker i selve innlegget ditt, men legg dem heller inn som første kommentar i kommentarfeltet under. Algoritmene vil at du skal forbli på LinkedIn, så det vil hindre optimal spredning av innlegget.
  4. Engasjer deg i andres innlegg før og etter posting. Bruker du 5 minutter på å like, kommentere og dele andre innlegg før og etter du har postet, så vil LinkedIn oppfatte deg som aktiv, og øke synligheten på ditt innlegg. Husk å svare på likes og kommentarer den første timen etter postingen.
  5. Ikke post for ofte, men vær konsekvent – tre til fem innlegg i uka holder. Lag deg gjerne en markedsplan for å markedsføre deg selv på LinkedIn.

Som medlem får du tilgang til en rekke fordeler som støtter deg i karrieren og arbeidshverdagen. Les mer om medlemstilbudet her.

Medlemsfordeler

Som medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter.

Se alle dine medlemsfordeler