

Når du skal bruke LinkedIn som et verktøy for karrierevekst, er det viktig å være bevisst på hvordan du presenterer deg selv. Bevisstheten rundt dette er selve grunnlaget for å lykkes, og det er viktig å vite litt om hvorfor folk lykkes, og hvordan.
Trude Emaus trekker frem disse tre stegene for å bruke LinkedIn praktisk og strategisk i din karrierevekst:
Det er mange måter å optimalisere profilen. Husk at det er et profesjonelt nettverk der førsteinntrykket teller. Velg derfor et profilbilde som viser deg fra din profesjonelle side, og bruk et bagrunnsbilde som sier noe om hvem du er og hvilke ambisjoner du har. Det kan for eksempel være noe så konkret som et fint bilde av teamet ditt, eller et mer symbolsk bilde av en vei fremover.
Overskriften er den tekstboksen som står rett under navnet ditt på profilsiden. Her er det viktig å nevne stillingen din, de viktigste ansvarsområdene dine, og hva som motiverer deg – i stikkordsform. Velg ordene du har i overskriften med omhu da disse gjør deg synlig for folk som søker.
«Om»-boksen er viktig å gjøre seg flid med, for dette er din «salgs-pitch». Det er her du skal skrive mer om deg selv og hva du brenner for. Få inn viktige søkeord på en naturlig måte i teksten også her.
«Open to work»-funksjonen lar deg vise at du er åpen for nye jobbmuligheter.. Det er imidlertid ikke alle som vil bruke denne funksjonen siden den er synlig for alle. Du kan likevel velge å bare dele interessen din med rekrutterere, slik at den ikke vises offentlig.
Under «Erfaringer» legger du innholdet du ville ha lagt på CV-en din. Skriv inn stillinger og årstall, og beskriv kort arbeidsoppgavene og resultatene dine. Sørg også her for å få inn nøkkelord som er viktige for deg og din kompetanse.
Legg inn ferdighetene dine, og ranger dem etter hvilke som er viktigst. Ekspertene mener at du bør ha et sted mellom 20 og 50 stykker.
Anbefalinger er viktige, så spør tidligere ledere, kollegaer eller forbindelser du har jobbet med om de kan skrive noen ord om deg. Hvis de attpåtil vil bruke relevante søkeord, fortrinnsvis de samme som du selv bruker, er det optimalt for synligheten din og profilen din får en rød tråd.
LinkedIn profilen din kan optimaliseres ytterligere ved å omgjøre url-en din til en kort og tydelig en. Vanligvis er url-er til profiler lange og uforståelige, så gå inn og endre lenkens «hale» til for eksempel navnet ditt. Det gjør deg mer synlig med tanke på søkemotorer.
Tenk strategisk om hvem du har lyst til å koble deg til, lære av, og eventuelt ha kontakt med. Husk at dette er et profesjonelt nettverk, så du trenger ikke kjenne de du kobler deg med. Velg kvalitet over kvantitet. Send en kontaktforespørsel med en personlig vinkling, så har du en bedre sjanse til å knytte en verdifull kontakt til ditt nettverk. For å pleie nettverket er det viktig at du kommenterer, liker og deler innlegg. Når du deler et innlegg, så liker algoritmene til LinkedIn best at du ikke kommenterer det – da sprer det seg fortest.
Hvis du vil bli synlig og attraktiv på LinkedIn, gjelder det å poste refleksjoner, innsikt, suksesshistorier og nyheter innen din bransje. Du kan skape engasjement ved å bruke god storytelling og skape verdifullt innhold som kontaktene dine kan ha bruk for, og bli inspirert av.
Rund gjerne av innlegget ditt med et spørsmål (call to action), slik som: «Hva synes du om dette?». Du kan også tagge inn en ekspert på området, noe som vil skape ytterligere engasjement og synlighet.
For å få innholdet ditt sett av flere, er det avgjørende at du er bevisst på LinkedIns algoritmer.
Som medlem får du tilgang til en rekke fordeler som støtter deg i karrieren og arbeidshverdagen. Les mer om medlemstilbudet her.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|