

Interessen for positiv ledelse har økt de siste årene, både blant forskere og utøvende ledere. Det har utviklet seg nye begreper og måleinstrumenter for autentisk, etisk og tjenende lederskap, og amerikanske forskere har publisert noen interessante funn i Journal of Management. BI-professor Bård Kuvaas referer til studien i en artikkel fra september.
Siden 80-tallet har transformasjonsledelse vært den dominerende formen for positiv ledelse. Betegnelsen referer til ledernes evne til å få medarbeiderne til å yte utover det som kan forventes, gjennom de fire i-er:
En rekke studier viser enkelt sagt at transformasjonsledelse virker. Man skal være oppmerksom på at den har blitt kritisert for å overse de etiske og moralske sidene ved lederskap.
Tjenende lederskap egner seg ikke for svake ledere. Det er en form som krever naturlig autoritet hos en leder.
Tom Georg Olsen
Amerikanske forskere har publisert en statistisk oversiktsanalyse der de sammenlikner de formene med transformasjonsledelse, og i hvilken grad disse kan bidra til ledereffektivitet utover det transformasjonsledelse gjør.
Analysen viser at autentisk og etisk lederskap er positivt relatert til ledereffektivitet. Men den kan ikke forklare variasjon utover det transformasjonsledelse kan.
Tjenende lederskap derimot, viser en økt ledereffektivitet utover transformasjonsledelse. Dette betyr at tjenende lederskap er bedre egnet til å forklare medarbeidernes ytelse, engasjement, jobbtilfredshet, lojalitet, tillit og hvor god relasjon de har til lederen sin.
Hvis du som leder ønsker å få det beste ut av medarbeiderne dine, bør du altså vise dem at du setter deres behov foran dine egne.
Begrepet tjenende lederskap som ledelsesfilosofi ble lansert av Robert Greenleaf allerede i begynnelsen av 1970-tallet. Lederrådgiver, Tom Georg Olsen, har lenge hatt stor tro på filosofien. Han understreker at dette ikke er en selvutslettende lederstil:
-Tjenende lederskap egner seg ikke for svake ledere. Det er en form som krever naturlig autoritet hos en leder. Ledelsesfilosofien har vokst frem etter som flere arbeidstakere er høyt utdannede. Her er det mennesker, som først og fremst trenger tilrettelegging for å få gjort en best mulig jobb.
Therese Egeland, Professor i organisasjons psykologi ved Norges Handelshøyskole, har uttalt følgende;
– Bedriften er selvsagt opptatt av bunnlinjen, men jobber først og fremst for å skape en god arbeidsplass for sine medarbeidere. Her prioriterer ledelsen de ansatte og deres utvikling. Ønsket om å tjene sine ansatte kommer før de store målene. Dette ser vi blir praktisert i bedriftene, sier Sverdrup.
Kilder:
Bård Kuvaas, professor ved institutt for ledelse og organisasjon på BI
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|
Først publisert: 13. oktober 2017