Det viser en undersøkelse YouGov har gjennomført for ledertreningsselskapet Dale Carnegie Training.
Mange opplever konflikt som svært ubehagelig. Når vi unnlater å si hva vi mener, fordi vi ikke vil havne i konflikt med noen, kan problemet bare vokse, og i verste fall kan det føre til sykmelding. Faktisk viser undersøkelsen at 14 prosent av oss har vært sykmeldt på grunn av uløste konflikter i arbeidshverdagen – ni prosent korttidsfravær og fem prosent langtidsfravær.
Prøv oppriktig å forstå hva det er som gjør at personen har det ståstedet han eller hun har. Still spørsmål i stedet for å kritisere.
Dale Carnegie Training
14 prosent utgjør 360 000 arbeidstakere, så det er et stort potensiale for å spare både den enkelte, samfunnet og bedriftene for henholdsvis mye ubehag og store summer. Det er fullt mulig å gjøre noe med dette problemet, selv om det i utgangspunktet kan oppleves uoverkommelig for den enkelte. Her er fem gode råd, både til den som skyr konflikter og til den som oppsøker konflikt:
Hvis grunnen til at du unngår å ta opp et tema er frykt for konfrontasjon, kan du analysere konsekvensene av å la være, og vurdere mulige utfall. Vær ærlig, da vil det være lettere å finne argumenter for å ta det opp.
Prøv oppriktig å forstå hva det er som gjør at personen har det ståstedet han eller hun har. Still spørsmål i stedet for å kritisere. Kanskje finner dere ut at dere har mer til felles enn dere først trodde, eller at det ligger en misforståelse under.
Sørg for at du viser respekt for den andre personens ståsted ved å anerkjenne det vedkommende sier, uten nødvendigvis å være enig. Ikke gå i fella å avbryte for å hevde ditt eget ståsted. Start heller med et nøytralt, objektivt eksempel slik at den andre blir villig til å lytte.
Empati, ansiktsuttrykk og toneleie forsvinner når vi kommuniserer på e-post eller sms. Det kan føles som en enkel utvei. Ved å ta opp saken ansikt til ansikt får du større respekt, og den andre parten vil i større grad føle seg respektert.
Til syvende og sist har vi som regel et felles mål i organisasjonen. Det er gjerne veien mot målet det blir uenigheter om. Finn først områdene dere er enige om, enten det er mål, planer, eller til og med irritasjonsmomenter som illustrerer at dere er sammen om dette. Når dere har dette som bakteppe vil det være lettere å anerkjenne hverandres ståsted i konflikten.
Husk at det lønner seg å ta opp problemene så tidlig som mulig. Da løses de ofte før det faktisk blir en konflikt.
Kilde: Dale Carnegie Training