Beslutningen demonstrerer sterk støtte fra norske myndigheter til utbygging av en verdikjede for karbonfangst og -lagring, som er viktig for at Europa skal nå målet om klimanøytralitet.
– Dette er svært positivt, sier forbundsleder Audun Ingvartsen og heltidstillitsvalgt for Lederne i Equinor, Per Helge Ødegård, i en kommentar.
– Vi er stolte over å ha vært med på å synliggjøre at olje- og gassnæringen har en viktig rolle å spille for en fremtid hvor utslipp av CO2 skal drastisk ned. CO2-fangst og -lagring kan raskt bidra til å redusere globale CO2-utslipp på nivå med utslippsbanene som er konsistent med å holde temperaturøkningen innenfor 1,5°C eller 2°C. Norge har forutsetningene for å være et fyrtårn, fremhever Ingvartsen og Ødegård, som viser til at Ledernes kongress i 2019 vedtok en resolusjon om temaet. I desember 2019 var også Lederne i møte flere medlemmer av energi- og miljøkomiteen på Stortinget for å presentere rapporten for politikerne.
Northern Lights blir det første i sitt slag – en åpen og tilgjengelig infrastruktur som gjør det mulig å transportere CO2 fra industrielle fangstkilder til en mottaksterminal i Øygarden for midlertidig lagring, før den transporteres for permanent lagring i et reservoar som ligger 2600 meter under havbunnen.
Northern Lights er transport- og lagringsdelen av Langskip, som er norske myndigheters prosjekt for fullskala karbonfangst og -lagring.
– CO2-håndtering (CCS) er viktig for å nå målene i Parisavtalen. Langskip er det største klimaprosjektet i norsk industri noensinne og vil gi et viktig bidrag til utviklingen av CCS som klimatiltak. Samarbeidet med industrien og den skrittvise prosjektutviklingen har vist at prosjektet er gjennomførbart. Jeg vil takke Northern Lights-partnerne Equinor, Shell og Total, og jeg ser fram til det videre samarbeidet, sier olje- og energiminister Tina Bru.
Northern Lights-prosjektet omfatter utbygging og drift av anlegg for CO2-transport og -lagring av tredjeparter. Det blir det første åpne infrastrukturnettverket på tvers av landegrenser for transport og lagring av CO2, og gir europeiske industrielle utslippskilder muligheten til å trygt og permanent lagre sine CO2-utslipp under havbunnen. Fase én av prosjektet vil bli fullført i midten av 2024, og vil ha en kapasitet på inntil 1,5 millioner tonn CO2 per år.