Over 1,1 millioner nordmenn har en profil på LinkedIn, ifølge Ipsos SoMe-tracker for fjerde kvartal. Likevel er det mange som verken kjenner til, eller utnytter mulighetene plattformen gir.
Karl Filip Singdahlsen og Inge Andersen, henholdsvis kommunikasjonsrådgiver og partner i Varde Hartmark, har begge inngående kjennskap til LinkedIn. Sammen har de holdt en rekke populære LinkedIn-kurs for Lederne.
Nå deler de gladelig sine beste tips og råd om hva som skal til for å lykkes.
– Først og fremst bør du sette deg et mål og tenke over hva du ønsker å oppnå på LinkedIn, råder Singdahlsen og fortsetter:
– Er det for å tiltrekke seg flere kunder, potensielle arbeidstakere, bygge et større formelt nettverk eller å bli synlig hos rekrutteringsbyråer? Et konkret mål legger føringer for hvordan du skal opptre og hvordan du skal gå frem.
For Andersen var LinkedIn en ypperlig anledning til å profilere seg, da han i 2017 skiftet karriere. Etter 13 år som generalsekretær i Norges idrettsforbund, ønsket Andersen å bruke plattformen for å vise sin kompetanse.
– For meg, som skiftet fra idretten til noe helt annet, er LinkedIn nyttig for å vise frem hvilke egenskaper og ferdigheter jeg har utover det idrettsrelaterte, utdyper Andersen.
Når målet er satt, er neste steg å sikre at du har en god og grundig presentasjon av deg selv, som etterlater et godt inntrykk hos dem som har besøkt profilen din.
– Sørg for at det kommer tydelig frem hvem du er, hva du har gjort, hvilken kompetanse du har og gjerne hva du interesserer deg for, råder Singdahlsen.
– Er du leder er mitt beste råd å ta eierskap til hvordan du fremstilles digitalt. Mange potensielle arbeidstakere vil antageligvis søke deg opp, da gjelder det å ha en fremtoning som sier noe om hvordan du er som leder.
Er du leder bør du ta eierskap til hvordan du fremstilles digitalt.
Karl Filip Singdahlsen.
Singdahlsen oppfordrer alle ledere til å dele sine tanker og refleksjoner rundt ledelsesfaget, og mener dette er en god mulighet til å komme i kontakt med andre fagressurser. Det kan igjen åpne for nye og spennende forretningsmuligheter.
Singdahlsen er tydelig på at LinkedIn krever både tid og engasjement.
– Skal du lykkes, må du bruke din unike stemme og være aktiv. Det er ikke venstrehåndsarbeid, advarer han.
Andersen stemmer i. Siden han opprettet LinkedIn-profilen sin i 2017, har han jobbet aktivt og målbevisst med å bygge nettverket sitt. I skrivende stund har han nær 3000 følgere, kun gjennom organisk jobbing.
Oppfør deg mot mennesker på LinkedIn på samme måte som du ville behandlet dem i det virkelige liv.
Inge Andersen.
– Oppfør deg mot mennesker på LinkedIn på samme måte som du ville behandlet dem i det virkelige liv. Vær positiv og løft andre frem, da blir du lagt merke til. Husk at folk gjerne kommenterer tilbake eller engasjerer seg i ditt innhold hvis du selv er raus, sier Andersen og fortsetter:
– Tenk at et digitalt møte og et fysisk møte går hånd i hånd. Oppfordre gjerne folk du er i kontakt med om å følge deg på LinkedIn, så kan dere fortsette dialogen der.
Ifølge Singdahlsen er det to måter å dele innhold på; enten ved å engasjere seg i andres, eller å produsere eget.
Andersen har gjort begge deler med stort hell. Han legger i snitt ut én sak i måneden og mener bestemt at kvalitet trumfer kvantitet på LinkedIn.
– Ikke pøs ut med informasjon hver dag, det kan oppleves som støyende. De gangene jeg legger ut noe, har jeg noe vettugt å komme med. Jeg har funnet min stemme som jeg vet fungerer, og jeg legger aldri ut noe uten å dele refleksjoner rundt innholdet, forklarer han.
Singdahlsen skyter inn: – Det er viktig å ta eierskap til innholdet, og du gjør lurt i å ikke bare videreformidle en lenke. Bruk heller muligheten til å si noe eget og originalt. Dine tanker og refleksjoner er jo unike!
Ta eierskap til innholdet, og bruk muligheten til å si noe eget og originalt. Dine tanker og refleksjoner er jo unike!
Karl Filip Singdahlsen.
– Ønsker du å skape engasjement rundt postene dine kan du også legge inn enkle spørsmål og invitere til dialog. Har du ikke lyst til å lage eget innhold, bør du engasjere deg i andres. Bruk søkefunksjonen på LinkedIn, søk etter temaer du interesserer deg for og engasjer deg i debatten.
– Akkurat nå ønsker nok mange å reposisjonere seg for å gjøre seg synlig for rekrutteringsbyråer som bruker plattformen aktivt. For å bli sett bør du bryte ned kompetansen din i så spesifikke beskrivelser som mulig, det øker sjansen for at en rekrutterer finner deg, forteller Singdahlsen.
– De som jobber med rekruttering sier at det er det viktigste verktøyet de har når de søker etter aktuelle kandidater. Det er rett og slett arbeidslivets Facebook, avslutter Andersen.