– LinkedIn er for alle og enkelt å bruke, men det er de som gjør det skikkelig som høster godene kanalen byr på. Heldigvis, sier Singdahlsen, som jobber som kommunikasjonsrådgiver og foredragsholder.
Han er for tiden aktuell med Webinaret «Markedsføring og nettverksbygging gjennom LinkedIn». Her kommer han til å dele oppskriften på hvordan du kan bygge en attraktiv LinkedIn-profil og lykkes med innholdet du lager for den.
LinkedIn er, ifølge ham, den sosiale kanalen som best egner seg for å synliggjøre egen kompetanse og karriereinteresser. Dersom du spiller på de rette strengene og bruker kanalen riktig, vil du kunne oppnå et fruktbart nettverk som øker sjansene for å nå mulighetene du drømmer om.
– Men benytt muligheten nå! Min spådom er at flere annonsører vil få øynene opp for LinkedIn i fremtiden, slik vi har sett med Facebook og Instagram. Da blir det vanskeligere å stikke seg ut for deg og meg, sier han.
Fordelen er at det er overraskende lite innhold der, og at mange i Norge har mye å gå på. Det gir et stort mulighetsrom for alle oss andre, mener Singdahlsen.
LinkedIn har sine algoritmer, akkurat som andre digitale kanaler. Kjenner du til hvordan de fungerer, er det lettere å legge ut sporene du ønsker å bli funnet på.
Husk at LinkedIn-profilen din også kommer høyt opp i Google dersom noen søker på navnet ditt, så her gjelder det å legge opp til at folk får se det du vil at de skal se.
– Start alltid med å sette deg et mål. Tenk gjennom hva du ønsker å få til, råder Singdahlsen.
Eksempler på mål du kan sette deg:
Når du vet hva du vil, er det tid for å optimalisere LinkedIn-profilen din. Deretter starter jobben med å produsere innhold.
Her er det mange som går i baret, ifølge Singdahlsen:
– Produser eget innhold, og del kunnskap uten å forvente noe tilbake. Litt for mange i min feed deler kunnskap, men klarer ikke å dy seg, og forventer noe tilbake i samme post. Det er lett å avsløre. Ha is i magen og bygg tillit over tid, er hans råd.
Mange bruker sosiale medier til grenseløs selvpromotering, mens andre igjen sliter med å si et eneste godt ord om seg selv og eget arbeid. Skal du oppnå målet du har satt deg, gjelder det å finne balansen.
– Det er selvsagt hyggelig å løfte frem andre, men gjør det gjerne mest gjennom kommentarer på innlegg hos andre. Husk at nettverket ditt har «valgt deg» og ikke nødvendigvis venter i spenning på hva du har å si om Rune på regnskap eller sjefen din Trine, illustrerer kommunikasjonsrådgiveren.
Samtidig er det viktig å finne en balanse der man deler av egne refleksjoner, men også passer på at innholdet vekker engasjement i nettverket ditt.
– Fordelen er at LinkedIn fortsatt er veldig profesjonell, og at det er lite useriøse kommentarer og trolling. Det gjør det mindre skummelt å starte, mener han.
Med andre ord er det altså ingen grunn til å holde tilbake på kruttet – i alle fall om du vet hva du vil på LinkedIn.
– Hva du skal dele, kommer helt an på hva målet ditt er. Er du en leder som ønsker å tiltrekke deg de beste jobbsøkerne, ville jeg laget innhold som reflekterer deg som leder, tipser han.
Selv om han holder frem LinkedIn som den mest aktuelle digitale kanalen for å bygge nettverk, foretrekker han å bruke den i samspill med fysisk tilstedeværelse.
– Nettverksbygging på LinkedIn har en skalerbarhet som er veldig interessant. Samtidig kan det fysiske gi noen felles opplevelser og historier du ikke får digitalt. Det er ikke like spennende å ta med en kunde på en digital fotballkamp, som å oppleve den unike stemningen på Fredrikstad Stadion, smiler han.
Han trekker frem kollegaen Inge Andersen, som er spesielt god på kombinasjonen.
– Han bruker egne fysiske forelesninger til å invitere deltakerne inn i nettverket sitt på LinkedIn. Da fortsetter han samtalen der etter forelesningen. Det er et godt eksempel på hvordan det fysiske og digitale kan spille på lag, avslutter han.
Oppskriften for økt engasjement og styrket LinkedIn-nettverk deler Singdahlsen i sin helhet på vårt webinar den 16.november. Meld deg på her.