Hjem Fagartikler Slik kan du hjelpe medarbeideren din

Slik kan du hjelpe medarbeideren din

Mistenker du at en av medarbeiderne dine har et alkoholproblem, blir du som leder satt på prøve. Er du en som virkelig bryr deg, og har klart å skape et tillitsforhold til den det gjelder, kan den vanskelige samtalen bli litt lettere.

Blond mann, med hendene i bukselommene, står lent mot en blå vegg Fartein Rudjord

Behandler avhengighet

Vangseter er ett av mange tilbud som behandler rusavhengige. Klinikken er privat, men er det bedriften som tar kontakt for en medarbeider, vil ofte helseforsikringen dekke behandlingen. Klinikken baserer behandlingen på moderne forskning, og tar også tak i årsaken til rusproblemet. I motsetning til en del andre behandlingssteder, bruker Vangseter godt utdannede fagfolk i behandlingen. Klinikken ligger på Jevnaker, men har også poliklinikk i Oslo. Her kan du lese mer

Alt ligger nemlig i forberedelsene, skal vi tro daglig leder for Vangseter, Jens Christian Petersen. Har du både skapt et tillitsforhold over tid,  og i tillegg forbereder den krevende førstesamtalen godt, vil du lettere kunne hjelpe.

-Når problemet er avdekket, av deg eller andre på jobben, bør du ta en fot i bakken. Du må ta deg tid til å stille deg selv noen spørsmål. Finne ut av hva du ønsker å oppnå med den samtalen du er nødt til å ha. Du må søke kunnskap, legge en plan, og være tålmodig. Det er ikke sikkert du kommer noen vei før flere samtaler er gjennomført, understreker Petersen.

Angst og depresjon

Skyldfølelse, skam og fornektelse er svært vanlige reaksjoner hos den som ruser seg, og det er her tillitsforholdet kommer inn.

-Medarbeideren som sliter må føle seg helt trygg på deg som leder. Vedkommende må vite at du vil vel, og at det dere snakker om forblir mellom dere. Det er svært vanlig at depresjon og angst ligger under misbruket. Da skal ikke du som leder forsterke dette med å buse inn i situasjonen uten å vite hva du gjør, eller uten å være genuint opptatt av medarbeiderens ve og vel, forklarer Petersen.

Nysgjerrig på medlemskap i Lederne

Les alt om medlemskap her

I ni av ti tilfeller et det et bakenforliggende problem som har ført til misbruket, og den som drikker vil ha et behov for å bagatellisere og rasjonalisere eget forbruk.

-Man skal derfor være forsiktig med en direkte konfrontasjon, som kan gjøre at medarbeideren trekker seg enda mer tilbake, og slett ikke vil åpne opp for hjelp og endring, sier Petersen.

Blond mann står utendørs. Trær i bakgrunnen, og snø på bakken.
Jens Christian Petersen, daglig leder for Vangseter, har gode råd til ledere som skal ta de vanskelige samtalene med en medarbeider som drikker.

Akan kompetansesenter

Er en ideell organisasjon som eies av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten. Ble grunnlagt i 1963, og het tidligere AKAN, som sto for Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani.

Lederen må ivareta alle

Men det er ikke slik at den som drikker skal få lov til å ødelegge for kollegene og bedriftens renommé. Ett sted går grensen, mener Petersen.

-Det er viktig at medarbeideren får en sjanse til å ta tak i problemet, men det skal ikke være slik at de andre ikke blir tatt hensyn til. Det er en del av lederens jobb å ivareta alle, hvis problemet er kjent, forsikre om at noe blir gjort. En del bedrifter er tilknyttet Akan, men det er til syvende og sist ledernes ansvar.

Vi lærer alle å regulere følelsene våre gjennom livet, men ikke alle klarer det så godt, og rus blir en måte å håndtere følelser på.

Jens Christian Petersen

Forebygge alkoholmisbruk

Jens Christian Petersen er opptatt av at bedrifter sørger for å gjøre et forebyggende arbeid, slik at både ledere og medarbeidere vet hva de har å holde seg til.

-Ruspolicy på jobben er viktig. Både informasjon om hvordan et eventuelt alkoholproblem vil bli behandlet, og et forebyggende holdningsarbeid, kan bety mye. Rus og arbeidsliv er etter mitt skjønn ingen god match. Det vil si at vinlotteri, alkoholholdige gaver, fri flyt av alkohol på julebord og så videre, bør unngås.

Vangseter får en hel del henvendelser fra ledere som søker råd, og de holder også kurs rettet mot arbeidslivet. I denne saken har vi skrevet om alkohol, men også avhengighet av sentralstimulerende og beroligende midler er et problem som rammer arbeidslivet.