Et arbeidsliv i hyppig endring stiller store krav til både ansatte og ledere. Slik er det også for dem som jobber for å lykkes med HR, som har en sentral rolle i arbeidet med å omstille ansatte og utvikle morgendagens organisasjon.
De siste årene har stadig flere arbeidsplasser erstattet de tradisjonelle personalavdelingene med HR-avdelinger. Ifølge Even Bolstad, daglig leder i HR Norge, er HR tettere knyttet mot virksomhetens mål enn det personalavdelingene noen gang var.
– Det er ikke lenger snakk om å være på medarbeidernes eller ledernes side. Virksomheten avgjør. Det som er bra for virksomheten, er i overveiende grad også bra for de ansatte og samfunnet. Oppgavene for en HR-avdeling blir mer allsidige enn det de var for personalavdelingen, har han tidligere uttalt til Lederne.
Les også: Personal eller HR – hva er forskjellen?
Irene Selland, HR Business Partner i ingeniørselskapet Apply, opplever at HR-
rollen har utviklet seg de siste årene fra hun startet å jobbe med HR i 2010. Nå ser hun tydelige tendenser på at mange innenfor HR-feltet tar en mer strategisk retning og beveger seg vekk fra den administrative funksjonen.
Også innad i HR-avdelingene er det større skiller enn tidligere, med mer spesialiserte HR-funksjoner og ansvarsområder. Selland eksemplifiserer med nedbemanningsprosesser. Der har noen ansvar for den administrative delen med blant annet utarbeidelse av lister, mens andre har et strategisk ansvar, slik som å gjennomføre samtaler med ansatte og jobbe med videre prosesser.
Som et resultat av korona har digitaliseringen skutt fart på mange norske arbeidsplasser. Den nye arbeidshverdagen med digital samhandling, hjemmekontor og fjernledelse vil mest sannsynlig gjøre seg gjeldende også etter korona. Det stiller krav til ansatte, ledere og HR-avdelingen.
I Apply hadde digitaliseringen kommet langt allerede før pandemien inntraff. Selland mener digitale systemer og nye måter å jobbe på har vært positivt. Mye vil være nyttig å ta med seg videre.
For å lykkes med HR fremover er det sentralt å få vist hvilken nytte HR faktisk har. Synlighet er utrolig viktig.
Irene Selland
– Det har gitt bedre flyt innad i organisasjonen og det har blitt mer transparent. HR har blitt mer synlig. Vi har måttet snu oss rundt og bruke systemene på en annen måte, blant annet for å få gjennomført ledertreninger og lederoppfølginger, sier hun.
– Det har også frigjort mye tid. Nå er alt samlet i ett system. Digitaliseringen har gjort at det har blitt mer tid til strategiske prosesser.
I tiden fremover vil HR ha en viktig oppgave med å beholde og tiltrekke de beste hodene. Å forsterke de sosiale båndene på arbeidsplassen kan skape samhold, og sørge for at arbeidsforholdet gir mening.
Selv om Selland ble overrasket da de første bedriftsprofilene dukket opp på sosiale medier i starten av karrieren, anser hun i dag sosiale medier som viktig for å nå disse målene. Hun oppfordrer ledere til å forstå viktigheten av å være synlig på plattformer som LinkedIn, Facebook, Instagram eller Snapchat.
Noe av grunnen er for å tiltrekke seg nye ansatte og styrke bedriftens posisjon som en attraktiv arbeidsgiver. Men ifølge Selland er det vel så viktig å tenke på sosiale medier som et viktig middel for å bygge stolthetskultur innad i bedriften, og for å knytte medarbeiderne tettere til selskapets kultur.
– Det er viktig for ansatte å være stolt av arbeidsplassen sin. Med sosiale medier har vi nye måter å samhandle med hverandre og andre på. Det er lojalitetsbyggende og skaper engasjement. I tillegg er det sentralt i fremtidige ansettelsesprosesser å vurdere om kandidaten vil kunne representere selskapet på en god måte.
En dreining fra en administrativ til en mer strategisk rolle, nye mulighetsrom som følge av digitalisering, samt forståelse for hvordan sosiale medier kan brukes strategisk i både kulturbygging og rekruttering, er noen av stikkordene for å lykkes med HR i fremtiden.
Men det kanskje aller viktigste er å bevise hvilken nytte HR har for organisasjonen. Ifølge HR Norge viser forskning fra McKinsey at «administrerende direktører på tvers landegrenser ser på HR som den åttende eller niende viktigste funksjonen i selskapet». Det er en klar utfordring for HR, som trenger støtte fra ledelsen for å gjennomføre prosjekter og prosesser. Selland tror en av årsakene skyldes at arbeidet som gjøres ikke nødvendigvis er synlig.
– HR holder jo ofte hjulene i gang uten at man tenker så mye over det, det er ikke alltid slik at arbeidet som gjøres blir lagt merke til. For å lykkes med HR fremover er det sentralt å få vist hvilken nytte HR faktisk har. Synlighet er utrolig viktig, understreker hun.
– I HR må du være proaktiv og ta eierskap til prosessene. Sitter du på et kontor og puncher, får du ikke vist hva du faktisk gjør. Du må sørge for å ta deg tid til å bli kjent med organisasjonen og de ansatte, og få dem med deg. Det er relasjonene som gjør at du får tillit og kan drive arbeidet videre. Derfor er relasjonsbygging helt sentralt.
Kilde: Interimleder.