Psykiske lidelser er årsaken til om lag 20 prosent av det legemeldte sykefraværet på norske arbeidsplasser. Andelen har økt over tid.
Arbeidsmiljøloven stiller krav til både det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet. Som leder har du et ansvar for å bidra til et godt arbeidsmiljø som beskytter mot psykiske plager og ivaretar god psykisk helse.
En studie fra University of South Australia konkluderer med at dårlige ledere tredobler risikoen for at ansatte utvikler depresjon. Jo mindre ledere bryr seg om ansattes psykiske helse, jo større er altså sannsynligheten for at medarbeiderne får depressive symptomer.
Etter hjem og familie oppgir nordmenn jobben som den viktigste faktoren for den mentale helsen, ifølge en undersøkelse fra TNS Gallup. Å ha en jobb å gå til bidrar til å skape mestringsfølelse, tilhørighet, økt selvfølelse og struktur i hverdagen.
De vanligste psykiske plagene for arbeidstakere er angst og depresjon. Langvarige sykemeldinger kan forverre tilstanden. Å være i jobb parallelt med behandling er ofte god medisin. Derfor er det viktig at ledere er åpne for tilrettelegging av arbeidsoppgaver i en begrenset periode.
Det aller beste du kan gjøre dersom du mistenker at en ansatt sliter psykisk, er å ta en prat med vedkommende. Oppmerksomme ledere som har god kontakt med medarbeiderne, vil tidligere legge merke til om noen sliter.
Jo før du etablerer dialog, jo større er muligheten for å forebygge langvarig sykefravær. Husk at det er bedre å spørre hvordan ansatte har det en gang for mye enn en gang for lite.
Rask og god behandling reduserer risikoen for langvarig sykemelding. Kjøper du en helseforsikring gjennom Lederne, er du garantert undersøkelse og behandling innen 10 virkedager. Forsikringen dekker også behandling hos psykolog.
Gjennom appen Eyr kan du kommunisere med leger via mobilen. Du kan blant annet få resepter, henvisninger og svar på spørsmål om symptomer og sykdommer.
Les mer om Ledernes helseforsikring her.
Publisert første gang: 2021