iStock. Mann som kjører bil.
Multitasking

Tre dårlige vaner som gjør deg utbrent

Sjekker du mail hele tiden og overalt? Det kan få større konsekvenser enn du kanskje tenker over. Sjekk hvilke uvaner du må kvitte deg med for ikke å bli utbrent.

Tekst
Redaksjonen
Foto
iStock

Du blir ikke utbrent over natta. Vanligvis vil følelsen av at du er ekstremt utslitt og lite effektiv komme snikende, og gradvis bygge seg opp over tid. Helt til du en dag våkner og kjenner at du verken kan eller vil stå opp av senga. Selv om utbrenthet som regel skjer som en direkte følge av arbeidssituasjonen, så finnes det noen enkle grep du selv kan gjøre for å forebygge dette. Sannsynligvis har du fått disse rådene før – og du har sannsynligvis også ignorert dem før. Men endrer du disse tre dårlige vanene nå, kan det vise seg å bli viktig motvekt på vektskålen.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

1. Du sjekker mail hele tiden og overalt

Med tilgang til mail på telefonen er det mange som aldri helt slipper jobben av syne. Og skader det så mye å ha oversikt over hva som dumper ned i innboksen? Eller å sende noen raske svar på kveldstid? Vel, studier fra The American Psychological Association viser at trangen til å svare på jobbmailer fører til et høyere stressnivå, redusert søvnkvalitet, og mer helserelatert jobbfravær.

Gjør dette i stedet:

Det handler egentlig kun om selvdisiplin. Men hvis fristelsen ved å sjekke mailen din om kvelden blir for stor kan du prøve å slå av alle varslerne som vises på telefonen. Hvis dette ikke er nok, kan det å legge telefonen på et eget time-out-sted, der du ikke enkelt kan nå den, være et grep som til slutt gir deg fred etter arbeidstid.

Hvis fristelsen ved å sjekke mailen din om kvelden blir for stor kan du prøve å slå av alle varslerne som vises på telefonen.

2. Du jobber i lunsjen

Spiser du ofte foran datamaskinen fordi du er overbevist om du er mer effektiv på denne måten? Forskning viser at de som spiser foran datamaskinen ofte spiser for mye. I tillegg beveger du deg mindre og får dårligere blodsirkulasjon i kroppen.   

Gjør dette i stedet:

Gjør minst et par avtaler om lunsjer i uken sammen med kolleger. Når du har booket inn lunsjavtalene i kalenderen din er det mindre sannsynlig at du avlyser og blir sittende foran skjermen.

Lær å bruke pusten for å frigjøre stress. 

Medlemskurs

Pust, energi og livskraft

Farris Bad, Larvik
3. Du setter aldri av egentid

Sjekk kalenderen din. Når tillot du deg selv å legge inn noe som over hode ikke var jobbrelatert? Hvis kalenderen din kun er proppfull av møter, networking, og atter møter har du kanskje aldri vurdert å faktisk booke inn noe egentid?

Gjør dette i stedet:

Gjør det til en vane å skrive ut litt egentid til deg selv. Tenk på noe som gjør deg glad, og sett rett og slett av tid i kalenderen din til å «lese en god bok» eller «ta et deilig, varmt bad». Ved å spesifisere hva du skal gjøre og når, mener eksperter at man gjør egentiden  mer tydelig og dermed også enklere å gjennomføre.

Kilde: mashable.com