Jobbsøk:

5 gode råd: Hvordan få jobbene som ikke er utlyst?

Syv av ti ledige jobber lyses ikke ut. Lær hvordan du kan gjøre deg attraktiv for nye arbeidsgivere. Les karriereekspertenes beste jobbsøkertips.

Tekst
Ingunn Larsen
Foto
Privat
Sist oppdatert

Å bygge egen merkevare handler om å gjøre seg attraktiv og synlig for målgruppen, og å øke deres kunnskap om din nøkkelkompetanse.

Karriereveileder i tøft arbeidsmarked

Hélène A. Formo er karriereveileder i Sens Gruppen. Hun forteller om økning i antall arbeidssøkere som ønsker bistand for å komme ut i arbeid. Konkurransen på arbeidsmarkedet har hardnet kraftig til, og det har ikke vært så høy arbeidsledighet siden før andre verdenskrig.

– For å styrke dine sjanser på jobbmarkedet, bør du være bevisst på hvordan du fremstår. Du skal få frem dine beste egenskaper og vise arbeidsgiver hvorfor de skal ansette akkurat deg. Det krever nøye forberedelser, sier Formo.

Hun byr på fem konkrete tips til hvordan du kan gjøre deg attraktive for nye arbeidsgivere:

1. Gjør godt forarbeid for å få optimal jobbmatch

Gjør et grundig forarbeid på egne ønsker og muligheter. Når du har innsikt i egen kompetanse, er det enklere å presentere hva du kan tilby ny arbeidsgiver. Det handler om å vise verdien av dine erfaringer og kunnskap. Mange fokuserer kun på egne ønsker, og ser ikke sin egen profil ut fra arbeidsgivers behov. For å få frem verdien av kompetansen din, må du være observant på hva du tilbyr som skiller deg ut fra andre jobbsøkere. Gå i deg selv, og bygg denne plattformen med utgangspunkt i din kjernekompetanse og erfaring. Tenk på hvilken nøkkelkompetanse du faktisk tilbyr, og hva dine egne mål og muligheter er. Husk du er mye mer enn utdanning og jobberfaring. Har du verv, interesser eller annet som kan gi verdi til din CV? Ta gjerne kontakt med en karriereveileder eller spør kolleger: «Hva synes du er mine gode og dårlige sider?». Utforsk dette! Finn ut hvem som har behov for din nøkkelkompetanse, og let så etter en jobbmatch. Dette er viktigere enn mange er klar over. Jobbmatch handler om å utforske både dine og arbeidsgivers behov. En god jobbmatch kan sikre et bærekraftig og langsiktig arbeidsforhold.

2. Vær aktiv og søkbar

Ha en god og oppdatert CV og profil, og få den ut i riktige kanaler. Skreddersy profilen til den kanalen du ønsker å markedsføre deg i. LinkedIn blir en stadig viktigere kanal. Det er en profesjonell kanal i innhold og form, og skal ikke behandles som en privat Facebookside. Ha et proft bilde! Sørg for en kort og god beskrivelse av dine nøkkelegenskaper innledningsvis, og fyll ut med fire-fem punkter skreddersydd til bransjen du søker. Kjerneegenskaper er kun et uttrekk av din kompetanse, og skal ikke være lange avhandlinger. Oppdaterer med kurs, kompetanse og arbeidserfaring. Dersom du har hull i CV-en, så fyll inn hvis du har vært i aktivitet med frivillige verv, kurs eller annet relevant i denne perioden. Vær en aktiv og synlig bruker på LinkedIn ved å delta i fagdiskusjoner, skiv kommentarer og opptre alltid profesjonelt. Andre aktuelle nettsteder du bør ha profil på, er Finn.no, Nav.no, arbeidsplassen.no, vikarbyråer, bemanningsbyråer innen din bransje og webcruiter.no. Noen fagforeninger har også oversikt over aktuelle jobber. Gå inn og oppdater profilene dine med jevne mellomrom slik at din CV holder seg aktiv.

3. Oppsøk eget nettverk

Bruk tidligere kollegaer, venner og familie. Er du i en forening og har et verv, så ta kontakt med nettverket her. Har du LinkedIn-profil så bruk det. Nettverket vårt er ofte mye større enn vi tror. Husk å rydde opp i digitale kanaler som Facebook og Instagram før du henvender til eget nettverk. Husk at mange arbeidsgivere gjør digitale søk også på private kanaler. Kanskje du kan snekre en ny jobb på den arbeidsplassen du allerede har? Her kan det finnes mange muligheter. Tenk kreativt! Mangler det for eksempel en som kan lære opp ansatte på digitale plattformer på din jobb? Dersom dette er kompetanse du innehar, kan det hende at du får frigjøre en del av stillingen din til at det er du som blir opplæringsansvarlig. Eller du kan forslå deg selv som prosjektleder hvis det skal innføres et nytt system. Det kan gjøre din arbeidsplass mer spennende, og det kan spare virksomheten for utgifter som de ellers måtte kjøpe inn fra eksterne aktører. Livslang læring blir stadig viktigere. Det handler om å investere i kompetanseheving til ansatte i en tid der stadig mer endres.

4. Søk opp nye arbeidsgivere

Utforsk virksomheter innen det området du ønsker å jobbe med, og les hjemmesidene deres nøye. Se på strategiplaner og årsrapporter. Der finner du satsingsområder og vekstplaner hvor du får innsikt i behov og mål. De har kanskje ledige stillinger eller det kan stå at de tar imot åpne søknader. Dersom dette ikke er nevnt på websiden, kan du ta kontakt med HR eller avdelingsleder og spørre om de har tid til et kort møte. Nå i koronatider kan du be om videomøte, eller spørre om de kan de ta imot en åpen søknad. Husk å følg opp din egen søknad. Du kan ikke forvente at de husker dette selv. Når du skriver åpen søknad, er det viktig at du skreddersyr den opp mot bedriften og viser din motivasjon for å jobbe akkurat hos dem. Beskriv dine kjerneegenskaper opp mot deres behov, og skriv at du gjerne stiller opp til møte eller en videosamtale.

5. Ta kontakt med rekrutteringsbyråer

Det er en jungel av aktører innen rekrutteringsbyråer. Finn det som matcher deg, din bransje og ditt behov best. De fleste ønsker at du legger inn din CV først. Gjør det før du ringer. Få fram kjernekompetanse og nøkkelord. Få frem verdien av kompetansen din i stedet for å skrive at du for eksempel har vært avdelingsleder. Beskriv for eksempel hvilke resultater du har nådd mens du har vært leder. Har du vært med på nedbemanninger eller snuoperasjoner? Hva har disse erfaringene gitt deg av innsikt og kompetanse? Har du spesialkompetanse på for eksempel digitale flater? Har du hatt spesielt ansvar for omstilling? Fyll din erfaring med verdi og innhold. Ta gjerne kontakt med vikarbyråer selv om målet er fast stiling. Mange arbeidsgivere for mange ønsker å prøve ut arbeidstakere før de tilbyr fast stilling. Prosjektstillinger kan også føre til fast jobb.

Ser på Lederens webinarer

Hélène A Formo oppfordrer alle til å bruke koronatiden godt på kompetansebygging. Det gjør hun via arbeidstakerorganisasjonen Lederne.

– Nå i kronatid følger jeg med på Ledernes webinarer for å få mer kunnskap. Det er viktig å være aktiv, og ta ansvar for egen læring for å øke egen kompetanse. Det kan du fort trenge ved neste korsvei. Øv deg også på videointervju, for det vil mange benytte seg av også etter korona. Det er lurt å være medlem i en arbeidstakerorganisasjon som tilbyr juridisk rådgivning og jobbsikkerhet i usikre tider. Jeg har valgt Lederne på grunn det gode kurstilbudet og det tverrfaglige nettverket. Dette benytter jeg meg av, og jeg lærer mye av delingskulturen i Lederne. Et sted å høre til jobbmessig kan ikke undervurderes, avslutter Formoe.

 

Les om Lederens medlemsfordeler her.

Meld deg inn i Lederne her.