En vennlig atmosfære er enda viktigere nå som mange har tilbrakt snart halvannet år på hjemmekontor. – Behovet for å bli sett, for omtanke og positiv oppmerksomhet er ekstra akutt. Ledere må gå i front og vise hvordan dette kan gjøres på en god måte, sier Øyvind Kvalnes.
Han er filosof og BI-professor, og har blant annet skrevet flere bøker om praktisk filosofi på arbeidsplassen.
Utfordringen for ledere er at mange medarbeidere nå er ekstra følsomme for tilbakemeldinger, slik som kritikk og innvendinger fra kolleger. Nettopp friksjon og motstand er nødvendig for å omdanne forslag og utkast til levedyktige ideer.
Hvis standarden på en arbeidsplass er at folk er lite hyggelige mot hverandre vil det bli normalen. Derfor er det viktig at ledere bidrar til å skape en atmosfære av vennlighet.
Øyvind Kvalnes
– Fra forskning vet vi at det blir mer av det vi ser rundt oss, på godt og vondt. Hvis standarden på en arbeidsplass er at folk er lite hyggelige mot hverandre vil det bli normalen. Derfor er det viktig at ledere bidrar til å skape en atmosfære av vennlighet, sier Kvalnes.
Smil og vennlighet smitter, samtidig blir det fort gjennomskuet hvis det ikke er ekte og oppriktig. «I en atmosfære av vennlighet kan man tåle mye fra andre» skriver Arne Næss i boka «Livsfilosofi».
Når medarbeiderne vender tilbake til kontoret har ledere en gyllen mulighet til å sette en ny standard for stemningen på arbeidsplassen. – Folk trenger tid til å komme til hektene igjen. Det er ikke bare å skru på en bryter og tro at alt er som før.
– Det er sikkert noen som synes det har vært deilig med hjemmekontor hvis klimaet på jobb ikke var bra før pandemien. Ledere kan benytte muligheten til å vise hva slags atmosfære de ønsker når folk kommer tilbake, sier Kvalnes.
En grunn til at enkelte blir krenket og fornærmet over kritikk, er at atmosfæren fra starten av oppleves som uvennlig.
– Hvis vi oppfatter at kritikken er godt ment og at den som sier det vil oss vel, tåler vi mer. Da blir det rom for konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger, som igjen vil føre til bedre ideer, sier Øyvind Kvalnes.
Grete-Elisabeth Haaland er Lederne-medlem og leder for en av Norges største Fretex-butikker, som ligger i Moss. De ti faste ansatte har vært permittert i flere omganger gjennom pandemien.
– I tillegg har vi fem ansatte på arbeidstreningstiltak, eksempelvis folk som soner samfunnsstraff, lenkesoning og bøtesoning. I tiden vi har vært gjennom nå har det vært ekstra utfordrende å være leder. Medarbeiderne er veldig skjøre i en usikker hverdag, sier hun.
I mars i fjor kunne ingen ane at pandemien skulle bli så langvarig.
– Konsekvensen er at stresset gradvis har økt hos medarbeiderne våre. De skal takle hverdagen med barn hjemme som ikke kan treffe venner, besteforeldre langt unna, og bekymring over egne permitteringer.
– Som leder er det min jobb å oppmuntre og trygge ansatte. Det kan være utfordrende når jeg innerst inne lurer på hvordan i all verden dette skal utvikle seg, sier Haaland.
Hun er opptatt av å kanalisere sine bekymringer oppover i systemet, og ikke lesse dem over på sine ansatte.
– Jeg kan ikke gå rundt og være falsk positiv, men jeg kan forsikre dem om at jeg har kontroll og holder i tømmene. Varemottaket har vært åpent mens butikken var stengt, derfor har noen av oss stort sett vært på jobb. Vi har invitert dem som var permittert til å komme innom; ta en kaffe og slå av en prat.
Det er ikke alt det passer å møte med et smil, men som leder er det viktig å skape en positiv atmosfære og vise at man bryr seg.
Grete-Elisabeth Haaland.
Haaland har også hatt medarbeiderne på kaffe og vafler i hagen hjemme. I tillegg har alle som jobber i butikken en felles chat hvor de holder kontakten.
– Enkelte ting passer best å ta en-til-en, jeg har passet på å ringe til hver enkelt av og til. Når hverdagen er stille betyr det mye å vite at det er noen som tenker på deg, sier Haaland.
Hun har tatt en videreutdannelse i Nevrolingvistisk programmering (NLP) gjennom Lederne og bruker det hun lærte aktivt i sin lederstil.
– NLP handler om å lese de menneskene du har foran deg, og jeg har dratt det enda litt lenger. Det er ikke alt det passer å møte med et smil. Som leder er det viktig å skape en positiv atmosfære og vise at man bryr seg. Det smitter over på de ansatte – de vet at det er sånn vi har det hos oss, sier hun.