Rudi Kirkhaug er professor i lederskap og organisasjon ved Institutt for samfunnsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø. Han har skrevet boka «Verdibasert ledelse», hvor han besvarer sentrale spørsmål om verdier som ledervektøy.
Verdier er byggesteiner for kultur og etikk, derfor bør bedrifter bruke minst like mye tid på å jobbe frem gode verdier som på å lage regler.
– Verdier er et slags mentalt operativsystem, som definerer hva vi oppfatter som rett og galt, moralsk og umoralsk, effektivt og ineffektivt og så videre. Det er som et mentalt kompass som styrer våre holdninger og handlinger i hverdagen, forklarer han.
Verdisettet vi opererer med er også et sosialt ordensverktøy som holder styr på oss når vi blir fristet til å ta snarveier eller slurve litt.
– Uansett hvor mange regler en bedrift har for sine ansatte, må de fylles ut med verdier. Både for at reglene skal forstås og følges, og fordi regler aldri fyller ut mer enn om lag halvparten av en arbeidsdag. Verdier er byggesteiner for kultur og etikk, derfor bør bedrifter bruke minst like mye tid på å jobbe frem gode verdier som på å lage regler, sier han.
De fleste organisasjoner har et verdisett, men uten å ha et bevisst forhold til dem.
– Selskaper som ikke har tydelige verdier blir ofte lettvektere. Det er viktig at de konkretiseres og operasjonaliseres – hvis ikke blir det bare tomme floskler på hjemmesidene, understreker Kirkhaug.
Uten verdier strekker ikke reglene til.
Rudi Kirkhaug har jobbet med verdibasert ledelse for store organisasjoner som Forsvaret, politiet, luftfart, luftsport, bank og reiseliv.
– I disse organisasjonene er verdier koblet direkte til effektivitet, sikkerhet og service, så de er ekstremt opptatt av å finne ut hvilke verdier som er rådende blant de ansatte, sier Kirkhaug som selv er utdannet fallskjermhopper og akrobatikkflyger, og har vært luftsportsutøver i over 40 år.
– Jeg har vært sikkerhetsansvarlig i det miljøet i mange år, og vi bruker verdier som et verktøy for å håndtere sikkerheten. Sektorer som Forsvaret, politiet, luftfart og luftsport er svært regelstyrte områder, men uten verdier strekker ikke reglene til, fastslår han.
Det er særlig når lederen ikke kan være tett på sine medarbeidere, men likevel må ha full kontroll, at verdisettet er viktig.
– Dette ser vi for eksempel i Forsvaret, men også innen reiseliv, sier Kirkhaug.
Under pandemien har mange ledere kjent på utfordringer knyttet til fjernledelse.
– Da blir selskapsverdiene ekstra viktige for å sikre at organisasjonens standarder opprettholdes overfor kundene. De kontrollerer handlingene og holdningene til ansatte som har stor frihet i sin arbeidshverdag, sier han.
Selskapsverdiene kan fungere som lederes forlengede arm inn i organisasjonen.
– Det gjelder ikke bare når det er snakk om fysisk avstand, men også faglig. Selv om en leder ikke kan faget en medarbeider jobber med, er vedkommende likevel ansvarlig for arbeidet som utføres. Lederen kan da bruke verdier som ordentlighet, nøyaktighet og ansvarlighet som styringsverktøy, sier han.
Tydelig verdisett skaper forutsigbarhet og trygghet for de ansatte.
– Når vi gjennomfører undersøkelser i bedrifter, ser vi at det er en positiv korrelasjon mellom høy verdibevissthet og høy jobbtilfredshet. Verdibaserte ledere scorer også høyere på status i egen organisasjon, forteller han.
Ledere som lykkes i rollen, er ofte både verdibevisste og formålsbevisste. Det vil si at de vet hva organisasjonen skal oppnå og hvordan de skal gå frem for å nå målene.
– Verdier og mål hjelper lederne til å forene medarbeiderne og få dem til å slutte opp om strategiene. Samtidig vil verdier gjøre det mulig å delegere og samtidig ha full kontroll, forklarer Kirkhaug.
Dette innebærer at verdibasert ledelse sammen med tydelige mål understøtter ledernes autoritet.
– Aller viktigst er det at lederne oppnår reell makt – altså får gjennomslag for beslutninger som ellers kan være vanskelig å forankre i formelle regler, sier han.
Verdisettet skaffer ledere også «forføringsmakt» – altså makt til å overbevise medarbeiderne om hva som er rett og galt, effektivt og ineffektivt, moralsk og umoralsk – uten å måtte skrive ned en haug med regler.
– Dette betyr at verdiene gir lederne legitimitet til å handle langt utover det en formell posisjon og tittel kan gi. Dessuten gir verdier kombinert med mål grunnlag for å bedømme innsats på en mye bedre måte enn regler kan. Dermed vil også korrigering av atferd gjennom belønning og straff bli lettere og mer rettferdig, ettersom en medarbeider kan opptre dårlig over lang tid, uten å ha brutt en eneste regel, legger han til.
Kirkhaug understreker at dette alltid er et topplederansvar.
– Det må alltid være toppledelsen som tar initiativ og styrer organisasjonens verdiarbeid, og sørger for at de operasjonaliseres og vedlikeholdes. Verdier er følsomme, og krever mer oppmerksomhet enn regler, slår han fast.