-Prosjektet går etter planen, men det er mye teknologi som skal på plass, så vi har ikke fastsatt en dato ennå, forteller kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.
Han minner om at Coop alltid har vært tidlig ute med innovasjoner. De var også først ute med selvbetjente dagligvarebutikker i Norge for 70 år siden.
I en pressemelding sier direktør for sømløse kundeopplevelser, Gøril Joys Johnsen:
-Vi har hele tiden vært opptatt av å bruke teknologi som gjør hverdagen enklere for kundene. Selvskanningskasser er et eksempel, og nå tar vi dette et skritt videre.
Hun forteller at det er mobiltelefonen som i stor grad vil være kundens verktøy for å kunne handle i den ubetjente butikken.
Men hva med sikkerheten?
-Vi ønsker ikke å røpe alle detaljer rundt det, naturlig nok, men det vil være en utstrakt bruk av digital teknologi nettopp for å sikre både kunden og butikken – i tillegg til vektere, sier Kristiansen. Han legger til at det nettopp er sikkerhetsopplegget de jobber intenst med å få på plass fram mot åpningen.
Butikksjef for Coop Mega i Lørenskog, og tillitsvalgt i Lederne, Christian Langeid Pedersen mener det ikke er noen vei utenom løsninger med ubetjente butikker, og han stoler på at sikkerheten vil bli ivaretatt:
-Jeg tror dette bare vil vokse. Butikksjefrollen er allerede endret en god del på grunn av digitalisering.
Når det gjelder nattlige utrykninger når en av alarmene går i butikken, er det noe en butikksjef må forholde seg til i dag også. Han tror ikke det vil bli en større belastning på butikksjefen som følge av denne satsingen. Det vil sikkerhetsopplegget sørge for.
[course course=”39443″ /]
-Jeg synes dette er spennende og ganske tøft. Enhver teknologisk utvikling som fungerer, mottas med takk. Jobben vår i butikk endres i stor fart, men vi trenger folk til å yte service likevel. Jobben blir mer kundeorientert. Med flere automatiske kasser, får de som før satt i kassa en annen og mer utadvendt rolle. De blir verter og ambassadører overfor kundene, og får bedre tid til reklamasjonsbehandling. For butikksjefrollen betyr utviklingen at mer og mer går av seg selv, og man blir i større grad en administrator som kan holde oversikten via digitale hjelpemidler. Og varetelling, slik vi er vant til den, er veldig snart historie. Vi vil til enhver tide kunne ha oversikt over varebeholdningen, forteller han.
Jeg tror dette bare vil vokse. Butikksjefrollen er allerede endret en god del på grunn av digitalisering.
Christian Langeid Pedersen
Johnsen er også opptatt av å komme kundene imøte i størst mulig grad:
-Vi ser økte og endrede forventninger fra kundene, og digitalisering gir oss muligheter til å møte dem på en enda bedre måte. Friksjon, som kø, stengte butikker eller andre irritasjonsmomenter, er det viktig å redusere mest mulig.
Professor i tjenesteinnovasjon ved NHH, Tor W. Andreassen, har uttalt følgende til dagbladet.no:
-Dette er et vinn vinn-konsept. Butikken får økt omsetning og lavere kostnader, og kundene får større tilgang på tjenester. Konseptet passer veldig godt i byer der folk har en mer oppdrevet livsstil, opplever tidspress og ønsker tjenester som dette døgnet rundt.
I Danmark har ubemannede butikker vært planlagt lenge, men de har ikke ennå kommet i gang. Både der og her i landet ser man på sikt for seg at helautomatiske butikker, med lave driftskostnader, kan sørge for å opprettholde butikktilbudet i distriktene.