

Generasjon Z, eller gen Z som de også kalles, er betegnelsen på dem som er født på midten av 1990-tallet og frem til cirka 2010. Ifølge en studie fra Deloitte ønsker 31 % et jobbbytte innen 2 år, dersom arbeidsgiveren ikke sørger for solide utviklingsfordeler i bytte mot lojalitet.
Generasjon Z foretrekker å samarbeide med kollegaer, og det menneskelige samspillet er viktig for dem. De er i stor grad drevet av eget ønske om å utvikle seg, og ettersom de er født inn i den digitale verdenen bruker de aktivt nettet for å lære seg nye ferdigheter. Langtekkelige workshops bør unngås –lederen bør helle legge til rette for korte, digitale programmer for kompetanseutvikling.
Denne generasjonen er vant til å multitaske, og hopper gjerne fra den ene oppgaven til den andre. Som leder bør du derfor forsøke å hjelpe til med å prioritere og organisere arbeidsoppgavene for å sikre effektivitet og kvalitet.
Generasjon Z er lydhøre og positive til tilbakemeldinger, men har svært kort oppmerksomhetsspenn. En tilbakemeldingskultur som preges av hyppig veiledning bidrar til at de ansatte føler seg trygge i jobben. Vær tydelig på hvilke tidsfrister de skal forholde seg til og vær åpen for innspill. Uklare jobbeskrivelser skaper usikkerhet og kan øke sjansen for at de kikker etter andre jobber.
Generasjon Z er i større grad enn tidligere generasjoner opptatt av den mentale helse sin. Forsøk derfor å skape en åpen kultur der de ansatte føler tilhørighet, og som gjør at de opplever at rammene på arbeidsplassen gir dem støtte.
Legg også til rette for fleksibilitet og se på hvilke tiltak som er hensiktsmessig for å ivareta den psykiske helsen i arbeidshverdagen – slik som muligheten for å ha hjemmekontor eller generøse regler for fravær.
Les også: 4 tips til å lede eldre ansatte
Ifølge Deloitte sin rapport har Generasjon Z utpekt de mykere ferdighetene og egenskapene som de viktigste for å utvikle seg selv og bli møtt på i arbeidslivet. Det handler blant annet om god kommunikasjon, lederskap, empati og nettverksbygging. For å utvikle disse ferdighetene, etterspør dem mentoring og oppfølging på arbeidsplassen.
Ledere bør kunne innfri Generasjon Zs forventninger, men ifølge rapporten opplever mange unge et stort gap mellom det de forventer av lederne sine og det de faktisk får. Generasjon Z ønsker blant annet at lederne støtter og følger dem opp, motiverer dem og hjelper dem med å sette grenser mellom jobb og fritid. Likevel føler de fleste at ledelsen er mer opptatt av å overvåke oppgavene deres i det daglige.
En annen rapport fra Deloitte viser at mange ledere også er klare over forventningsgapet mellom Generasjon Z og lederne selv. Rapporten avslører at ledere bruker nesten 40 prosent av tiden sin på å løse umiddelbare problemer og administrative oppgaver. Den viser også at 36 prosent av lederne ikke føler seg godt nok forberedt til å være personalledere. Dette tyder på at det er behov for mer kunnskap og utvikling gjennom hele karriereløpet til de ansatte..
Kilder: Ledernytt.no og deloitte.com
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|
Artikkelen ble første gang publisert 27. februar 2020