Generasjon Z, eller gen Z som de også kalles, er betegnelsen på dem som er født på midten av 1990-tallet og frem til cirka 2010. Ifølge en studie fra Deloitte bytter 61 prosent av generasjon Z jobb innen to år, dersom arbeidsgiveren ikke sørger for solide utviklingsfordeler i bytte mot lojalitet.
Generasjon Z foretrekker å samarbeide med kollegaer, og det menneskelige samspillet er viktig for dem. De er i stor grad drevet av eget ønske om å utvikle seg, og ettersom de er født inn i den digitale verdenen bruker de aktivt nettet for å lære seg nye ferdigheter. Langtekkelige workshops bør unngås –lederen bør helle legge til rette for korte, digitale programmer for kompetanseutvikling.
Denne generasjonen er vant til å multitaske, og hopper gjerne fra den ene oppgaven til den andre. Som leder bør du derfor forsøke å hjelpe til med å prioritere og organisere arbeidsoppgavene for å sikre effektivitet og kvalitet.
Generasjon Z er lydhøre og positive til tilbakemeldinger, men har svært kort oppmerksomhetsspenn. En tilbakemeldingskultur som preges av hyppig veiledning bidrar til at de ansatte føler seg trygge i jobben. Vær tydelig på hvilke tidsfrister de skal forholde seg til og vær åpen for innspill. Uklare jobbeskrivelser skaper usikkerhet og kan øke sjansen for at de kikker etter andre jobber.
Generasjon Z er i større grad enn tidligere generasjoner opptatt av den mentale helse sin. Forsøk derfor å skape en åpen kultur der de ansatte føler tilhørighet, og som gjør at de opplever at rammene på arbeidsplassen gir dem støtte.
Legg også til rette for fleksibilitet og se på hvilke tiltak som er hensiktsmessig for å ivareta den psykiske helsen i arbeidshverdagen – slik som muligheten for å ha hjemmekontor eller generøse regler for fravær.
Les også: Lite fleksibel arbeidsgiver? Nei, takk!
Ifølge den danske sosialantropologen Ina Buonaventsen Kummerfeldt, som jobber med Talent Management og Employer Branding i Telia i Danmark, handler ikke generasjonsledelse om å forskjellsbehandle medarbeidere ut fra alder. I et intervju med Ledernytt fremhever hun heller viktigheten av å forstå de individuelle forskjellene.
Å få input fra ulike generasjoner kan ha stor betydning for forretningsutviklingen.
Ina Buonaventsen Kummerfeldt, Telia Danmark.
– Å få input fra ulike generasjoner kan ha stor betydning for forretningsutviklingen. Det gjelder å legge til rette for at det er mulig, samtidig som man må forstå at generasjonene har et ulikt forhold til blant annet kommunikasjonen og autoriteter, sier Kummerfeldt.
Kilder: Ledernett.no og ledernytt.no.