Følelser styrer oss mer enn vi ofte vil innrømme. Og vi vet at sinnsstemningene våre påvirker andre. Så hva gjør du om du for eksempel ikke kan holde tårene tilbake, eller har uvanlig kort lunte fordi du sliter med noe. Hvor fri kan du egentlig være som leder i en slik situasjon?
-Idéen om at utfordrende tanker og følelser ikke hører hjemme på jobben, er utdatert, slår Henriette Grønn fast. Hun driver Business is Personal, og leder en periode det pågående strategiarbeidet i Lederne.
Det betyr ikke at det er fritt fram for mye drama på jobben. Du påvirker andre, og må lære deg å håndtere dine egne følelser:
-Ledere er emosjonelle rollemodeller. Hvordan du opptrer vil påvirke de ansatte på godt og vondt, sier Grønn, som selv har lang ledererfaring.
Om du virker emosjonelt ustabil og utrygg på jobben, og ingen vet hvorfor, skaper du unødig usikkerhet og tapper folkene dine for energi.
-Ha en tilstrekkelig åpen dialog. Sliter du eksempelvis med noe på hjemmebane, så fortell om det. Vær personlig og vis sårbarhet, at du er et menneske som alle andre, men uten å bli for privat. Si nok til at de rundt deg på jobb skjønner hvorfor du er labil en periode, uten å utlevere hele sjelen din. På den måten slipper i alle fall medarbeiderne å bekymre seg for om ditt humør har noe med dem eller deres innsats å gjøre.
I tillegg oppfordrer hun ledere til å jobbe med å håndtere egne følelser på en konstruktiv måte, ikke flykte fra dem. Vi må trene vår emosjonelle intelligens ved å bli stadig mer bevisst egne og andre følelser, og lære oss å håndtere dem stadig bedre. Hun anbefaler en prosess i fire trinn:
-Verdiene dine er nemlig det som står fast. Tanker og følelser kommer og går. Er du helt eksplosiv vil medarbeiderne går rundt og vente på neste utblåsning. Som leder har du ansvar for å skape en sunn emosjonell kultur, understreker Henriette Grønn.
Ledere bør være bevisst at negative tilbakemeldinger huskes mye bedre enn gode.
Morten Eikeland
Det er ikke bare viktig at du som leder er obs på hvordan følelsene dine kan påvirke andre. Det er også din jobb å være oppmerksom på følelsene som rører seg hos medarbeiderne.
-Vi er sosiale dyr, og følelsene gir oss informasjon som påvirker vår egen og andres tanker, atferd og helse, har organisasjonspsykolog Morten Eikeland uttalt til forkning.no. Han er seniorkonsulent ved Administrativt forskningsfond ved Norges Handelshøyskole.
Eikeland forteller at medarbeiderne helt tiden tolker lederen sin, spesielt utfra om man føler seg oppfattet som venn eller fiende. Og sosialpsykologer har funnet ut at hjernen vår er designet slik at vi prioriterer det negative. Det har med evolusjonen å gjøre. De som kunne se og overleve farer, hadde større sjanse for å videreføre genene sine.
-Ledere bør derfor være bevisst at negative tilbakemeldinger huskes mye bedre enn gode, understreker Eikeland.
Han mener lederens kompetanse og bevissthet når det gjelder følelser betyr mye for hvor godt lederskapet blir for de ansattes velferd. Ifølge Eikeland er gode ledere empatiske når folk sliter. Forskning viser at tilknytning i oppveksten påvirker hvordan forholdet kan bli mellom leder og medarbeider:
-Det er ekstremt motiverende å jobbe for en som støtter deg, sier han, og oppfordrer ledere til å ta på alvor at vi er følelsesmessige dyr, som styres av både bevisste og ubevisste prosesser i hjernen.