Hjem Fagartikler Hvordan sette gode mål? 

Hvordan sette gode mål? 

Til tross for at tydelige mål er en viktig del av enhver strategi, feiler likevel mange i forsøket på å definere dem. Her er noen punkter verdt å ha med seg i strategiprosessen. 

Mann og trapp som peker mot midten av rød blink Getty Images

Enten du er dedikert sportsutøver eller leder er definerte mål nødvendig for å finne fokus, motivasjon og retning i arbeidet.  En feil mange gjør, er å forveksle mål med formål. Da er det fort gjort å komme skeivt ut. 

Det lønner seg å være medlem av Lederne.

Les mer om medlemskap her!

Hva er et mål? 

Mens formål i stor grad handler om hvorfor man skal gjøre noe, handler målet om hva man vil oppnå. Ofte er det hensiktsmessig å definere ett overordnet mål, i tillegg til flere delmål eller milepæler på veien.  

Det finnes litt ulike kriterier å styre etter når du skal sette et mål. Her er en oversikt: 

  • Resultatmål settes ut fra hva man skal levere, ofte i form av hva et sluttprodukt skal være eller inneholde.  
  • Effektmål settes ut fra hvilken virkning målet skal ha, for eksempel i form av økning i antall kunder, inntjening eller innspart tid.  
  • Samfunnsmål settes ut fra ønsket effekt og verdiskapning for samfunnet, på kort og på lang sikt. 
  • Virksomhetsmål er ofte langsiktig, og settes ut fra hvilken ønsket fremtidig situasjon man ønsker å se etter at gevinsten er realisert.  

ESG-mål for en bedre fremtid 

Etter at FN lanserte sin globale arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030, har det både blitt viktig og nødvendig for næringslivet å implementere egne mål for bærekraft og sosialt ansvar på strategisk nivå. Flere av bærekraftsmålene har også blitt lovfestet å rapportere på. 

ESG står for enviromental, social and governance, oversatt til miljø-, sosial- og

selskapsstyring, og er en måte å rapportere sosialt ansvar og bærekraftseffekt på. 

Les mer om hvordan du kan jobbe med å sette egne ESG-mål i tråd med FNs bærekraftsmål. 

Kriteriene for god målsetting  

Når du jobber med strategisk målsetting, ligger mye av kunsten i å finne så presise formuleringer som mulig. Finner du den perfekte formuleringen for målet ditt, skal det både trigge motivasjon og gi god driv inn i prosjektet. 

En effektiv og mye anvendt metode er å følge SMART-kriteriene for å sikre at målet blir tydelig og dermed lett å styre etter. 

SMART-modellen

  • Specific – finn et spesifikt område du ønsker å skape resultat. 
  • Measurable – forsøk å finne en målbar indikator
  • Assignable – pass på at målet kan brytes ned og delegeres som oppgaver.
  • Realistic – sørg for at målet er realistisk å nå ut fra dine/bedriftens/teamets forutsetninger.
  • Time-related – spesifiser en tidsramme for målet. 

Locke og Latham’s Fem Prinsipper

Dr Edwin Locke og Dr Gary Latham brukte mange år på midten av 1900-tallet på å forske på målsetting i arbeidslivet og hvilke kriterier som bør oppfylles for å kunne sette gode mål. De fant ut at klare mål og passende tilbakemeldinger har motiverende virkning på medarbeidere  – som igjen forbedrer selskapets ytelse. 

De identifiserte følgende  fem elementer: 

  • Klarhet – målet må være tydelig og klart definert (her er SMART-modellen nyttig) 
  • Utfordrende – folk motiveres ofte av utfordringer, men pass på at det er realistisk å få til. Her gjelder det å være grundig i både analyse-arbeidet og kommunikasjonen med medarbeidere og øvrig ledelse. 
  • Forpliktelse – involver medarbeidere i målsettingenl. Dette sikrer både eierskap og motivasjon hos alle. 
  • Tilbakemelding – forventningsstyring, dialog og evaluering er en viktig del av målsettingsprosessen. Husk at et mål bør være skalerbart, slik at det kan justeres opp eller ned om uforutsette ting oppstår. 
  • Oppgavekompleksitet – vær bevisst på at oppgavene som knyttes til målet ikke blir overveldende komplekse. Det kan føre til høyt stressnivå og mye overtid for personer i krevende roller, som igjen kan gå på bekostning av de gode resultatene over tid.  

Sett KPI´er som fungerer  

For å unngå at strategien bare blir et tungt tekstdokument som aldri settes i live, er det nødvendig å sette noen KPI´er, eller Key Performance Indicators. KPI er ofte tall eller andre målbare suksesskriterier som hjelper deg å evaluere måloppnåelse.  

For å sette en realistisk KPI er det lurt å… 

  1. ha god kjennskap til strategi og hva selskapet ønsker å oppnå. 
  2. definere noen spørsmål knyttet til selskapets yteevne i lys av ønsket posisjon 
  3. finne ut hvilken data som finnes og som kan indikere suksess 

Kilder: Psykologisk.no, snl.no, projectsmart.co.uk, mindtools.com, visma.no.