Enten du er dedikert sportsutøver eller leder er definerte mål nødvendig for å finne fokus, motivasjon og retning i arbeidet. En feil mange gjør, er å forveksle mål med formål. Da er det fort gjort å komme skeivt ut.
Mens formål i stor grad handler om hvorfor man skal gjøre noe, handler målet om hva man vil oppnå. Ofte er det hensiktsmessig å definere ett overordnet mål, i tillegg til flere delmål eller milepæler på veien.
Det finnes litt ulike kriterier å styre etter når du skal sette et mål. Her er en oversikt:
Etter at FN lanserte sin globale arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030, har det både blitt viktig og nødvendig for næringslivet å implementere egne mål for bærekraft og sosialt ansvar på strategisk nivå. Flere av bærekraftsmålene har også blitt lovfestet å rapportere på.
ESG står for enviromental, social and governance, oversatt til miljø-, sosial- og
selskapsstyring, og er en måte å rapportere sosialt ansvar og bærekraftseffekt på.
Les mer om hvordan du kan jobbe med å sette egne ESG-mål i tråd med FNs bærekraftsmål.
Når du jobber med strategisk målsetting, ligger mye av kunsten i å finne så presise formuleringer som mulig. Finner du den perfekte formuleringen for målet ditt, skal det både trigge motivasjon og gi god driv inn i prosjektet.
En effektiv og mye anvendt metode er å følge SMART-kriteriene for å sikre at målet blir tydelig og dermed lett å styre etter.
Specific – finn et spesifikt område du ønsker å skape resultat.
Measurable – forsøk å finne en målbar indikator.
Assignable – pass på at målet kan brytes ned og delegeres som oppgaver.
Realistic – sørg for at målet er realistisk å nå ut fra dine/bedriftens/teamets forutsetninger.
Time-related – spesifiser en tidsramme for målet.
Dr Edwin Locke og Dr Gary Latham brukte mange år på midten av 1900-tallet på å forske på målsetting i arbeidslivet og hvilke kriterier som bør oppfylles for å kunne sette gode mål. De fant ut at klare mål og passende tilbakemeldinger har motiverende virkning på medarbeidere – som igjen forbedrer selskapets ytelse.
De identifiserte følgende fem elementer:
For å unngå at strategien bare blir et tungt tekstdokument som aldri settes i live, er det nødvendig å sette noen KPI´er, eller Key Performance Indicators. KPI er ofte tall eller andre målbare suksesskriterier som hjelper deg å evaluere måloppnåelse.
For å sette en realistisk KPI er det lurt å…
Kilder: Psykologisk.no, snl.no, projectsmart.co.uk, mindtools.com, visma.no.