Hvis du er opptatt av å vise frem dine beste kvaliteter, og komme deg videre dit du har lyst til å være, så er det lurt å vise hva du er god for. Måten du argumenterer og forsvarer dine ideer på, kan i mange tilfeller være mer verdt enn selve idéenes innhold. Det er dumt å la hard jobbing og de beste egenskapene dine gå upåaktet hen.
Her er noen tips for å gjøre deg mer synlig i din bedrift:
Forbered deg
Enten du skal foreslå et nytt markedsføringsprosjekt eller er på jakt etter en lønnsforhøyelse, så er det alltid lurt å ta tid til å samle informasjon og statistikk som underbygger dine syn på saken. Informasjonen kan være hentet fra lignende prosjekter i andre firmaer eller bevis for din egen produktivitet i bedriften du jobber for. Alle relevante data og/eller kvantifiserbare elementer som støtter oppunder dine prosjekter vil telle i din favør. Argumentasjonen blir enklere når solide eksempler og vanntette bevis kan fremlegges.
Bli kjent med dine medarbeidere
Det er en fordel å vite litt om personene du skal overbevise, hvilke beslutninger som snart skal tas, og hva slags syn de har på tingenes tilstand i bedriften. Hvis du vet at en leder strever med å nå et mål, så er det ikke dumt å kunne tilby en løsning. Det kan vise seg at dine gode ideer om nye verktøy eller fremgangsmåter kan redde din leders stilling. Dersom du kan presentere noe som gjør livet enklere for flere i bedriften, så er det vinn-vinn for både deg og den. Aksepten for det neste forslaget du skulle komme med blir dermed beredet grunnen for.
Tenk på språkbruk
Presentasjonen av en god idé er like viktig som selve idéen. Bruker du vage ord og beskrivelser av prosjektet ditt, så har du ikke store sjanser for å lykkes. Troverdigheten for din idé krever at folk forstår problemstillingen, og at løsningen åpenbarer seg klart og tydelig. Ikke bruk uttrykk som ” … hvis dere skjønner hva jeg mener?” eller ”Gir det mening…?”. Ta deg selv i kraven og påstå noe med selvtillit!
Bruk stemmen din
Tør du ikke snakke når du vanligvis sitter i møter, så kan du begynne i det små. Mange føler at jo lengre inn i et møte man er, desto vanskeligere blir det å bidra med noe smart. Presset kan føles stadig mer økende – muligens fordi at man tror at terskelen for innholdet øker etterhvert som tiden går. Et fint triks er å engasjere seg i ”small talk” i rommet før møtet starter. Da bryter du isen, og får deg til å føle at du er med, og kan lettere prate videre når du vet at du har noe interessant å presentere.
(Kilde: The Guardian)