Å si unnskyld kan være krevende, og det finnes utallige eksempler på hvordan det ikke skal gjøres om du vil gjøre noe godt igjen. Det klassiske eksempelet er å legge til et «men», som tar livet av unnskyldningen og i verste fall legger skylden over på den som hadde fortjent en oppreisning.
Vi har vel alle hørt noe sånt som: «Dersom du ble lei deg, beklager jeg det, men…»
Det skal godt gjøres å oppfatte det som en ekte unnskyldning. Her er det en som ikke vil tape ansikt ved å innrømme feil eller uheldig atferd, og som ikke har tenkt godt nok gjennom virkningen.
Ifølge den kanadiske psykologen Joanne Dolhanty, som deltok på Emotion Revolution-kongressen i Bergen i mai, kan en god unnskyldning lege vonde følelser og skape sterkere relasjoner. Hun mener er god unnskyldning har følgende innhold:
Ved å si unnskyld på en skikkelig og ærlig måte, kan man bidra til en ærlighetskultur som er god for bedriften.
Lederutvikler og foredragsholder Svein Harald Røine er også svært opptatt av kunsten å si unnskyld. Hans hovedtema er modig ledelse. Man må våge å si unnskyld. Ved å si unnskyld på en skikkelig og ærlig måte, kan man bidra til en ærlighetskultur som er god for bedriften. Er du som leder ærlig og viser at du kan gjøre feil, er det lettere for medarbeiderne å gjøre det samme. Det igjen skaper et trygt miljø, med rom for kreativitet og nytenkning.
Røines fem modige grep når du skal si unnskyld og bli trodd, er som følger:
Du er ikke alene om du sliter med å si unnskyld. Det behøver ikke bety at du ikke bryr deg. Det kan være en øvelsessak. Med økt bevissthet kan vi komme langt. Kjenn på det neste gang noen møter deg med «Beklager altså, men…», og bestem deg for å gjøre det bedre selv.
Kilder: sveinharaldroine.com og psykologisk.no