Omorganisering og innføring av ny teknologi og digitalisering påvirker ulike sider av arbeidshverdagen, som tempo, tidsfrister og krav til kompetanse. Hovedfunnene viser at:
Undersøkelsen viser en sammenheng mellom omorganiseringer, digitalisering og innføring og ny teknologi, og økt arbeidstempo, økte økonomiske resultatkrav og strammere tidsfrister. Endringer krever ofte tilpasning og kan føre til usikkerhet blant ansatte. Utfordringen er å skape en arbeidsplass hvor endringer implementeres på en måte som ivaretar både effektivitet og arbeidsmiljø.
Det er en høy andel av arbeidstakerne som det siste året har måttet tatt i bruk ny teknologi uten å få tilstrekkelig opplæring. Dette peker på et behov for bedre kompetanseutvikling for å møte teknologiske krav. Samtidig har digitaliseringen økt kompetansekravene uten å frigjøre særlig tid til andre oppgaver, og arbeidstakerne er blitt både mer effektive og mer presset. Det er viktig å sikre at ledere får den nødvendige opplæringen og støtten.
Økt arbeidsintensitet kan føre til utbrenthet og redusert arbeidsglede, noe som krever en balansert tilnærming og understreker viktigheten av gode ledelsesstrategier og støtteordninger. Digitaliseringen krever kontinuerlig kompetanseheving, men det er avgjørende at denne ikke går på bekostning av arbeidsbelastning og trivsel.
Ledelsesbarometeret er en årlig undersøkelse gjennomført blant Ledernes medlemmer, og gir blant annet innsikt i arbeidstidsmønstre blant medlemmene, herunder ledere og fagspesialister.