Mikael Genberg står foran en vegg med ulike kunstbilder.
Mikael Genberg

Lær av mannen som setter seg de umulige målene

Mikael Genberg er svensken som liker seg best utenfor boksen, og som innen fem år skal ha en rød stuga på månen.

Dato

Han lever med sitt eget mantra. Sitt eget motto. Våger å gå sine egne veier når han kjenner at han må frigjøre seg for å overleve. Ser på nye sammenhenger som en stimulans. Det blir fort hoteller i trær og vann av sånt. Og så har han planer om å plassere en rød stuga på månen. Ja, du leste riktig. På månen. Kunstner, innovatør og entreprenør Mikael Genberg kan kunsten å spenne buen maksimalt, sette umulige mål –  uten å være redd for å mislykkes. Livet hans handler om å gjøre det umulige mulig.

Motivasjon – en tilstand

– Jeg tror altfor mange ledere er for opptatt av å være sjef. Du trenger ikke være sjef for å få folk med. For det er nettopp det ledelse handler om. Å få folk med seg. Å vise vei. Å få dem til å bli stimulert. Å dele samme visjon. Godt lederskap handler om å legge til rette slik at folk får ut det beste av seg selv. Motivasjon kan ikke kommanderes. Det er en tilstand du kan bidra til, men ikke beordre, sier Mikael Genberg. Han lever som han snakker. Det skal være bra balanse mellom mot, visjoner og kompetanse for å oppnå ekstraordinære resultater. Det er helt OK å miste fotfestet en stund, alternativet er å miste seg selv. Mister du deg selv, bør du se deg om etter helt andre arenaer. Som kunstner ble han selv nødt til å frigjøre seg fra gallerienes hvite rom, han følte seg innelåst. Problemet var ikke galleriene i seg selv, men rollen han spilte da han var i kunstmiljøet. Kanskje har en og annen leder noe å lære av den måten å analysere seg selv på.

Mikael Genberg sitter på bryggekanten
_ Det tok mange år å frigjøre seg, å få tilbake følelsen av flow, og flere av mine kunstnerkolleger mente nok at det jeg gjorde var litt for spesielt, sier Mikael Genberg.

Var innelåst i strukturer

– Jeg startet som kunstner, utdannet meg i Belgia, stilte ut i ulike gallerier i mange år. Det tok lang tid før jeg forsto hva som var i ferd med å skje med meg. Å føle seg innelåst i strukturer er ingen god følelse, i hvert fall ikke når du elsker å holde på med kreative prosesser. Det tok mange år å frigjøre seg, å få tilbake følelsen av flow, og flere av mine kunstnerkolleger mente nok at det jeg gjorde var litt for spesielt. Jeg har aldri angret, jeg liker å pendle mellom kunstner- og entreprenørskap. Samt å forholde meg til ulike yrkesgrupper, arbeidsmiljøer og prosjekter. At mannen har talent for entreprenørskap er det ingen tvil om. Én ting er hans idérikdom og evnen til å tenke utenfor boksen. Han har dessuten skaffet seg nettverk i maktens korridorer, bygget prosjektteam i mangemillionklassen og overbevist, overtalt og gjennomført pro- sjekter som andre synes er galmannsverk. Hvordan han klarer det? Ved å slippe til den uredde tiåringen han en gang i tiden var selv.

– Å klyve inn i min egen tiåring igjen var forløsende. Følelsen av at verden er et fantastisk sted. Jeg følte meg fri fra voksne forventninger om å være dyktig og tjene masse penger. Fri fra alle formodninger om at det ikke er lov å være dum og naiv. Det er bra for et menneske å ha en dose dumhet og naivitet som veier opp for all kompetansen det har tilegnet seg i løpet av livet, sier Genberg med et stort smil.

[course course=”34219″]

Leker seg med prosjekter

Han har all grunn til å smile. Siden millenniumskiftet har han lekt seg med prosjekter som har fått stor oppmerksomhet. Hotell Hakkespett hele tretten meter opp i det høyeste treet i Vasaparken i Västerås. Undervannshotellet Utter Inn en kilometer fra Västerås ferjekai, og Oops Hotell som flyter på havet ute i Västerås’ skjærgård. I 2013 åpnet undervannshotellet The Manta Underwater Room på øya Pemba utenfor kysten av Tanzania. I alle prosjektene har han kombinert mange ulike kompetanser for å finne nye løsninger på gamle problemer. Men det største prosjektet er fortsatt et forprosjekt.

Mikael genberg sitter på huk foran en rød stugu.
Mikael Genberg har sett seg ett hårete mål: Han skal bli den første til å bygge en rød stugu på månen!

Falurød stuga på månen

Mikael Genberg er nemlig månegal, og fikk en idé i 2003, som ble torpedert av finanskrisen. Han vil med største selvfølge plassere en falurød stuga midt på månen, som et symbol på at – nettopp – det umulige er mulig. Med seg i prosjektet har han politikere og næringslivstopper, astronaut Christer Fuglesang, selskapet Falu Rödfärg og et amerikansk romselskap ved navn Astrobotic Tech- nology. Stugan på to ganger tre meter, og med to og en halv meters takhøyde, skal fraktes til månen i en kasse i et romskip, og en gassbeholder vil sørge for at den folder seg ut på egenhånd når den endelig settes på måneland.

– Som de fleste svensker har jeg vokst opp med falurøde stugor. For meg har den en veldig dyp forankring, den symboliserer det stabile fundamentet folkebevegelsen hviler på. På en måneslette skal den også symbolisere jordens utsatte posisjon i universet. The Moonhouse skal ikke være et hus å besøke, men et kunstverk som kan tolkes av mennesker som ser det, sier Genberg.

Han innrømmer at han leter etter en romfartselskende dollarmillionær som er villig til å spytte inn de hundre millioner svenske kronene han mangler for å gjøre ideen til virkelighet. Ambisjonen er å ha den røde stugan på plass på månen om fem år.

 

Kreativitet i kunsten og på jobb er å gjøre noe du ikke visste at du skulle gjøre, ikke å gjenta det kicket du fikk sist du gjorde noe som var umulig.

Mikael Genberg

 

Under ett og samme tak

The Moonhouse-prosjektet har hatt en bieffekt, nemlig å være et perfekt forum for å samle politikere, næringsliv, PR, kunst og humanisme under ett og samme tak. Det har ført til at Genberg er portrettert i ulike sammenhenger, der han forteller hvordan ideer kan vokse og visjoner kan trollbinde. Ifølge han selv har Moonhouse-prosjektet fått mye oppmerksomhet nettopp fordi ideen i utgangspunktet skulle være klin umulig å realisere.

– Uansett prosjekt koker alt til slutt ned til å stimulere mennesker til å bli bevisstgjort hva de holder på med, og hvorfor de gjør det. Vi er gjørende organismer, da må selskapene legge til rette for nettopp det. Kreativitet i kunsten og på jobb er å gjøre noe du ikke visste at du skulle gjøre, ikke å gjenta det kicket du fikk sist du gjorde noe som var umulig. I en kreativ tilstand skjer det magiske uten at du har planlagt det på forhånd, sier Genberg.

Å spenne buen maksimalt

Livet utenfor boksen betyr ikke at han ikke innser sine egne begrensninger. Å forvalte er rett og slett ikke hans greie. Kjernen i virksomheten er å spenne buen litt til, å masseproduksjon er uaktuelt. Når folk ringer og har et hotell på Maldivene som de vil lage under-vannsrom i, blir han ikke spesielt eksaltert. Kommers er ikke målet når han går i gang med stadig nye hus og prosjekter. Papirarbeid og bokføring er omtrent det verste han vet, det overlater han helst til andre. Det handler om å være bevisst, bruke sine styrker og velge sine medarbeidere slik at teamet – og livet – er godt skrudd sammen.

Hvor jævla vanskelig er det?

Han kjenner seg fri nå, har spennende entreprenørprosjekter i Sør-Sverige og på Gotland, får holde på med det håndverksmessige, og kanskje skal han lage film. Hvor jævla vanskelig kan det være å lage et filmmanus for første gang? Han er ingen duracellkanin, selv om han synes godt i landskapet. Har akkurat passe hverdagslig balanse mellom å nyte stillheten og å se på en elendig TV-serie. Å plukke sopp i skogen er helt innafor, og noen ganger er det best bare å sitte og myse ut på regnværet som kler naturen i grått og vått. Da drømmer Mikael seg gjerne lenger enn langt – ufattelig langt – ut i verdensrommet.

Publisert i Karriere