Det å ha et nettverk av mennesker i livet som du kan sparre med og kanskje be om motforestillinger fra, kan ha stor verdi – både i jobbsammenheng og privat. Andre kan ha helt nye innfallsvinkler enn deg, og på den måten bidra til at du utvider horisonten, og kan komme til å ta bedre beslutninger.
Du blir oppfattet som smartere om du ber om råd enn om du ikke gjør det, så vær ikke redd for å virke svak og ubesluttsom om du ønsker å sparre.
– Folk liker faktisk å bli spurt og gir deg gjerne råd. Ved å spørre andre om deres råd, styrker du selvtilliten til den du spør. Den som blir spurt, får et bedre inntrykk av deg. Andre vil oppfatte deg som mer kompetent om du spør om hjelp til å løse vanskelige oppgaver enn lette oppgaver. Du blir vurdert som mer kompetent om du spør om råd fra eksperter enn fra ikke-eksperter, har fagsjef for forskningskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, Audun Farbrot, skrevet i Dagsavisen. Han viser til studier som er gjort av forskeren Alison Wood Brooks ved Harvard Business School.
Lederne-medlem Torill Gjelsvik Tombre oppfordrer ferske ledere til å skaffe seg et godt nettverk.
Om du velger å kalle nettverket av folk du kan sparre med for mentorer eller gode samtalepartnere, er opp til deg, men de må kunne bidra positivt. Det kan for eksempel innebære at en god mentor:
Den gode samtalen må bygge på respekt, ærlighet, åpenhet, meningstoleranse og nysgjerrighet.
Det er også mulig å tenke seg mentorenes egenskaper på en litt annen måte, at de har spisskompetanse du trenger. Det er opp til deg i din situasjon, men poenget må være at de kan gjøre deg bedre. Kanskje trenger du:
Om du vil utvikle deg og ta gode valg, er det en stor fordel å sette pris på den gode samtalen. Og skal den bli nettopp god, er det noen kriterier som er avgjørende. Den må bygge på respekt, ærlighet, åpenhet, meningstoleranse og nysgjerrighet.
Ledernes egen generalsekretær, Morten Slungård, har uttalt følgende kloke ord:
-Ta ikke store beslutninger alene. Skaff deg eksterne sparringspartnere, et nettverk av samtalepartnere, gjerne også privat. La beslutninger modnes.
Kilder: chef.se, ledernytt.no og arbeidsom.no