

Med to bachelorgrader i pedagogikk og hotellfag var Alexandria Følsvik faglig godt forberedt på arbeidslivet. Det skulle imidlertid vise seg at god utdanning og høy motivasjon ikke er en garanti for å ha det bra på jobb. Når man blir utsatt for dårlig ledelse kan alt snus på hodet.
Det tok litt tid før hun merket det. Lederansvaret ble ikke tatt, medarbeiderne ble ikke fulgt opp. Lite informasjon ble gitt om rutiner, og kommunikasjonsflyten internt i bedriften var minimal. Ikke ble det tydeliggjort en klar retning for de ansatte heller. De fleste premissene for et dårlig arbeidsmiljø var til stede.
– I og med at lederansvaret ble oversett, ga det grobunn for misforståelser og konflikter. Jeg opplevde mye baksnakking og bruk av hersketeknikker over lang tid, og kundene mine ble plutselig overført til noen andre. Det gjør noe med deg, sier Følsvik.
Det sank ned til et nivå der lederen begynte å true med å trekke Alexandria i lønn. Til slutt ble feriepengene hennes tilbakeholdt. Selvfølelsen hennes ble verre og verre i de seks månedene dette foregikk.
– Til slutt gikk jeg rundt og følte på at alt jeg gjorde ikke betydde noe, og at jeg ikke ble verdsatt i det hele tatt. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre egentlig. I situasjonen var det veldig vanskelig å vite hvem jeg skulle henvende meg til for å få hjelp.
Alexandria tok omsider kontakt med forbundet hun var organisert i, men synes de ikke tok godt nok tak i hennes situasjon. Dessuten var det vanskelig å få kontakt med den rette å snakke med.
En dag hun tilfeldigvis var med på et frokostmøte med noen kollegaer, hørte hun nestlederen i en av Ledernes lokalavdelinger holde et foredrag. De kom i prat om hennes situasjon, og hun fikk nyttige svar på hva hun skulle gjøre.
– Det som virkelig traff meg var den nære samtalen og varmen som ble vist meg akkurat da jeg trengte det. Jeg følte meg lyttet til og opplevde at Lederne var tilgjengelige for meg. Det å kunne få hjelp til å orientere seg i en så kaotisk og sårbar situasjon var redningen for meg.
Etter en tung tid har Alexandria nylig blitt ansatt som leder for «food&beverage»-området på et hotell, og stortrives der. Endelig er overskuddet tilbake igjen, og fremover satses det på å tilegne seg kompetanse innen ledelse.
– Jeg er så glad for å være organisert i et fagforbund som lytter til meg. Nå vil jeg fylle på med ny kunnskap om ledelse og samtidig møte nye folk. Det er så mye du kan lære om hva god ledelse er, og jeg skal benytte meg av alle fordelene som ligger i medlemskapet. Den vonde tiden har fått meg til å innse hvor viktig god ledelse er for livskvaliteten, avslutter Følsvik.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|