En ung kvinne og en godt voksen kvinne sitter sammen og snakker med helsepersonell.

Korona krever gode ledere

En av det forrige århundrets største ledere, Martin Luther King Jr., mente at den ultimate testen for en leder ikke kommer når ting går bra, men i utfordrende tider. Hvis dette stemmer, så finnes det hundretusener av ledere som har stått til eksamen det siste halvåret. Trolig, og forhåpentligvis, vil de fleste av oss aldri oppleve en krise i samme skala. Men det betyr ikke at vi bare skal glemme hva vi har lært av den.

Dato

Av: Audun Ingvartsen, forbundsleder i arbeidstakerorganisasjonen Lederne

Forbundsleder Audun Ingvartsen.

13. mars stengte Norge ned. Skoler, arbeidsplasser, kultur- og idrettsliv måtte stenge dørene. Gatene ble folketomme. Vi leste om hvordan viruset herjet i verden, og noen av oss opplevde det i nære relasjoner. Ingen visste omfanget av situasjonen. Ikke engang de som hadde mest kjennskap til viruset.

Usikkerheten var stor. Også blant ledere. Aldri har vi sett Petter Stordalen på TV uten entusiasme og smil. De færreste kjente til Espen Nakstad og Bjørn Guldvog. Aldri har vi kjent Camilla Stoltenberg bedre.

Antall Google-søk på «kriseledelse» doblet seg i mars, og aldri før har man søkt på «kriseledelse korona». Usikkerheten har vært enorm. Og det har preget ledere over hele landet. Hva skal jeg si til teamet mitt og de ansatte? Må vi avslutte alle prosjekter? Går vi konkurs? Kommer jeg til å miste jobben? Hva med boliglånet, billånet og ungenes fritidsaktiviteter?

Hva kan vi lære?

I krisetider har ledere mulighet til å skinne. Mange mener statsminister Solberg har gjort nettopp det. Flere har applaudert lederstilen. I Ledernes podcast «LederCasten» forklarte statssekretær Peder Weidemann Egseth at tydelighet har vært en av de viktigste forutsetningene i statsministerens kommunikasjon. På den måten kunne hun skape tillit og forståelse for iverksettelse av de sterkeste inngripende verktøyene i fredstid.

Statssekretæren fremhevet også statsministerens evne til å fordele oppgaver og sette sammen et godt team. Noen jobbet nærmest utelukkende med krisehåndtering, andre sørget for å fortsette å jobbe med de vanlige arbeidsoppgavene. Uten det ville regjeringen aldri fungert så effektivt som den har gjort, skal vi tro Egseth.

Denne fellesnevneren er universal, og omstilling krever at du som leder er tett på medarbeiderne, pekte Erik Solheim på i en annen episode av LederCasten. Han sa at god dialog med medarbeidere skaper trygghet, og det er ekstremt viktig når mye oppleves utrygt.

Det er garantert ledere som har klart å lede bedriften sin til positive driftsøkonomiske resultater de siste månedene selv om det har skortet på tilliten. Men uten tillit blir lederjobben mye mer utfordrende i det lange løp.

Audun Ingvartsen

Psykolog Amy Edmondsen sier at i en bedrift bør trygghet komme først. Men hvordan kan ansatte være trygge hvis deres leder virker usikker? Uten trygghet, hvordan kan en medarbeider ha tillit til at de valgene en leder tar på vegne av bedriften er de riktige? En annen psykolog, Tor Åge Eikerapen, er en av mange som mener at de lederne som har kommet seg best igjennom denne krisen er de som har hatt tillit blant sine medarbeidere. Har du tillit, er det enklere å ta de riktige men vanskelige valgene og det vil bli møtt med forståelse. Tillit skaper en empatisk forståelse for situasjonen som leder og ansatt står ovenfor. Misforstå meg rett, det er garantert ledere som har klart å lede bedriften sin til positive driftsøkonomiske resultater de siste månedene selv om det har skortet på tilliten. Men uten tillit blir lederjobben mye mer utfordrende i det lange løp.

«Koronamotbakken» stoppet ikke da nordmenn dro på Norgesferie. Selv om melkesyra henger i, er det fortsatt et godt stykke til toppen. Det er fortsatt ansatte å møte, beslutningsgrunnlag som skal lages og flere dugnader i vente.

Arbeidsledigheten har ikke vært så høy siden 2. verdenskrig, men fortsatt kan mange flere komme til å miste jobben. Og mange vil fortsette å være permittert. Motbakken fortsetter, og ledere må gjør hva de kan for å lede best mulig.

Da kan vi lære av statsministerens tydelighet. Både i kommunikasjon og arbeidsfordeling.

Da kan vi følge Erik Solheims oppfordring om å være tett på medarbeiderne for å skape trygghet.

Da kan vi ta med oss psykolog Tor Åge Eikerapen tips om å skape tillit i team.

Og til slutt kan vi ta med oss Martin Luther King Jr. sin høye standard til lederskap. Ledere skal kunne lede både i medgang og motgang, og da trenger vi ledere som tar vare på seg selv, men også styrer og eiere som tar vare på lederne sine.

Publisert i Nytt fra Lederne