Ledernes vedtekter (fra 11. juni 2021)
Ledernes prinsipprogram:
Lederne – Norges Rederiforbund (NR):
SAMFO er fra 2020 del av Virke. Se disse avtalene for mer informasjon.
Lederne – PBL (Private Barnehagers Landsforbund):
Lederne – Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon (KA):
Lederne – Spekter:
Ledernes viktigste merkevarer er logoen, fargebruken, visjonen («Vi bygger gode ledere») og verdiene («Tydelig, Inkluderende, Troverdig»). Med solid organisasjonsarbeid i bunn bidrar enhetlig bruk av logo, farger og typografi til at det utvikles tillit til vårt produkt, som skal bygge gode ledere.
Ledernes logo består av to hovedelementer, symbolet og typografien. Symbolet er i Ledernes grønnfarge og typografien i sort. Logo og slagord lastes ned her.
Ledernes visuelle profil benytter seg av to fonter. Gotham brukes i titler og ingresser, mens Mercury benyttes i brødtekst. Når disse fontene ikke er tilgjengelig brukes Arial.
Ledernes Powerpointmal har flere verktøy for å dekke de fleste behov. Last ned PPT-malen her.
Mørk grønn:
Pantone 303C
CMYK 80, 65, 55, 50
PMS 5473
Ledernes hovedtypesnitt er Gotham. Disse skal brukes på brosjyrer, rapporter og postale trykksaker I trykksaker med lengre artikler benyttes Mercury i brødtekst.
På digitale flater bruker vi Roboto sans og Roboto slab i titler og ingresser, mens brødtekst settes i Merriweather. Disse typesnittene kan lastes ned gratis på Google fonts.
Ledernes presentasjonsmal er designet med Ledernes typografi for digitale flater. Typesnittene Roboto sans og Roboto slab kan lastes ned gratis fra Google fonts. Dersom disse ikke er installert vil malen benytte den enkelte maskins systemfont. For å sikre en helhetlig profil er det derfor viktig at disse typesnittene installeres.
Titler skal være satt i bold, men man må ha roboto-fonten installert for at det skal vises riktig.
Hvis man har Add-inet installert kan man bruke knapper i menyen for å endre mellom fonter. For installasjon av Add-in kan man se nærmere på denne artikkelen: http://officeconsult.no/blogg/hvordan-installere-og-distribuere-powerpoint-add-in/
Lederne skal på sosiale medier være en aktør som legger til rette for å diskutere og dele tanker, vurderinger, erfaringer og kunnskap rundt aktuelle temaer for organisasjonen.
Ansatte, styremedlemmer, tillitsvalgte og medlemmer har som privatpersoner ytringsfrihet, og må gjerne bruke sosiale medier. Lederne ønsker ved hjelp av disse retningslinjene å skape en god kultur for ansatte, styremedlemmer, tillitsvalgte og medlemmer til å benytte seg av sosiale medier.
2. Generelle retningslinjer for ansatte, styremedlemmer og avdelinger.
Hvem kan opprette kontoer?
I hovedsak er det kommunikasjonsavdelingen sentralt i Lederne som kan opprette kontoer på sosiale medier som for eksempel Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube og Instagram, hvor man bruker navnet ”Lederne”.
Lokaler avdelinger kan eksempelvis opprette Facebook-kontoer for lokal aktivitet. I den forbindelse bør avdelingen ta kontakt med kommunikasjonsavdelingen for retningslinjer, design og lignende. Se mer under retningslinjer for Ledernes egne kontoer/kanaler og retningslinjer for design og bildebruk på egne kanaler.
Retninglinjer for Ledernes sentrale kontoer/kanaler
Retningslinjer for design og bildebruk
Situasjonsbilder kan legges ut uten å be om godkjenning. Situasjonsbilder er bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det viktige i bildet.
Se også retningslinjer for facebook.