Sykehusdirektør Per Bleikelia sammen med to leger ved Martina Hansens Hospital. Inne på et sykehusrom.
Tillitsledelse

Han er direktøren som vil ha de ansatte på toppen

På den ene kontordøren hans står det bare Per. På den andre ansvarlig tilrettelegger. En sykehusdirektør som stoler fullt og helt på alle sine ansatte er ingen selvfølgelighet.

Tekst
Bernt Roald Nilsen
Foto
Ellen Johanne Jarli

Så var det da heller ingen selvfølgelighet at Per Bleikelia skulle havne i helsesektoren. Det var politimann han skulle bli, og det ble han. Så lenge det varte. For Per ville ut i verden. Være til stede flere steder. Ta folk i hånda. Arafat, for eksempel. Å lede folk handler om å håndhilse, spør du Per. Å se folk.

Vis at du tror på de ansatte

Hvor vanskelig kan det være å drive et sykehus der både pasienter og ansatte trives? Hvordan skape gode pasientopplevelser og ansatte som er til stede? Å snu pyramiden med direktører på toppen og pasientene nederst er nettopp det Per gjør. Nå ved Martina Hansens Hospital i Bærum. Behandlingen er det viktigste. Han kaller møtet mellom pasient og behandler for sannhetens øyeblikk.

–  Tillitsledelse handler om å stole på folk. Å gi dem frihet til å utøve jobben sin slik de selv mener er best. Jeg har fortsatt til gode å bli sviktet når jeg gir folk tillit, og tillit oppstår over tid. Du må vise folk at du tror på dem. Se menneskene i organisasjonen. Å bli sett på jobb er sentralt for å trives, sier mannen som kunne navnet på alle ansatte på Ringerike Sykehus da han var direktør der. Vaktmester eller klinikksjef spilte ingen rolle. Alle var like mye verdt.

 

De unge i helsesektoren vil ha en arbeidsgiver som ser dem. De er enda mer opptatt av å påvirke sin egen hverdag og bli sett av sine ledere.

Pål Bleikelia

 

De ansatte vil bli sett 

Å være dedikert. Å være engasjert. Godordene renner ut. Og han praktiserer det. Han er 62 år, og topp motivert for oppgaven. Et helt nytt foredrag er på trappene. Tema blir engasjement og dedikasjon – det er selve medisinen for å lykkes, både privat og på jobb. Folk må frigjøres fra sine kvelende systemer, slippe å bli detaljstyrt. La dem som jobber på klinikken få mer makt – og lov til å ta ansvar for makten.

– De unge i helsesektoren vil ha en arbeidsgiver som ser dem. De er enda mer opptatt av å påvirke sin egen hverdag og bli sett av sine ledere. Og de er opptatt av rettferdighet. Å føle seg rettferdig behandlet når de går hjem fra jobben. Det må ledere ta til seg. Så må også de ansatte på sykehuset være blide og hyggelige. Sure ansatte kan gå hjem. Langtidssure vil vi ikke se her, smiler Per.

Folk må kunne kommunisere positivt. Livet på sykehuset dreier seg om interaksjon mellom ansatte og pasienter. Målet er enkelt: Gode pasientopplevelser.

Portrettfoto av Pål Bleikelia som sitter på en stol inne på et pasientrom på Martina Hansens Hospital i Bærum.

Tillitsledelse handler om å stole på folk. Å gi dem frihet til å utøve jobben sin slik de selv mener er best, sier sykehusdirektør Pål Bleikelia ved Martina Hansens Hospital i Bærum.

Trygge ledere biter ikke

Relasjoner skapes best i fredstid, er en av grunntesene i Pers ledelsestenkning. Derfor er de daglige rundene på sykehuset obligatoriske. Et lite smil kan være nok. Er det noe viktig, tar han seg tid. Sånt skaper trygghet, både for de ansatte og for direktøren. Per har ei bikkje han går tur med hver dag. Bikkja hans biter ikke fordi den er trygg. Sånn er det også med ledere. Trygge ledere biter ikke. Trygge ledere er til stede med hele seg. Der og da, ikke dagen etter. Slik tar du potensielle konflikter ved roten.

– Trenger vi i det hele tatt konflikter? Uenighet er greit, men konflikter er noe dritt. Klarer vi å holde organisasjonen transparent, unngår vi også å bruke mye ressurser på å løse konflikter, sier Per.

Det betyr ikke at han er konfliktsky, men at hjertet banker for å vise respekt for dem du har rundt deg. Han fikk god bruk for den egenskapen da han var rådgiver for FN i Gaza og New York på 1990-tallet. Og da han ledet Norges innsats etter tsunamien i 2004.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Sykdom og depresjon

Det sies at når hesten er urolig, må rytteren sitte i ro. Langsiktighet er viktig når det blåser, da er ikke tiden inne for å nappe i tøylene. Kanskje var det akkurat den forståelsen som hjalp han da han ble alvorlig syk for noen år siden. Sykdommen var ille, depresjonen i kjølvannet enda verre. Telefonen som sluttet å ringe, usikkerheten om egen kapasitet, humøret som var borte. Etter utallige samtaler med seg selv sto han opp, og forsto at han hadde mye ugjort.

Rollemodell for ledere

– Legene er nyforelsket. Av alle ting har de forelsket seg i en sykehussjef. Per Bleikelia heter han, og er sjef ved Ringerike Sykehus, sto det i Dagens Næringsliv for noen år siden. Han er fremholdt som rollemodell for ledere generelt og i helsevesenet spesielt. Derfor fikk han HR Norges Lederpris i 2016.

– God til å se muligheter, og god til å trives i mitt eget selskap, sier han når han blir spurt om sine beste egenskaper. Spør du ham om de dårlige, svarer han raskt sårbarhet. Så tenker han seg litt om. Og ombestemmer seg.

– Er du sårbar selv, ser du lettere sårbarhet hos andre. Og akkurat det er jo en ganske verdifull lederegenskap hvis du skal legge til rette for dine ansatte, er det ikke det, da?  

Publisert i Ledelse