Stillhet: Mann sitter og ser ut i lufta, mens han smiler forsiktig.
VERDIFULL STILLHET

Våger du å stoppe opp?

Dårlig kontakt med egne følelser, frykt for stillhet og lite rom for refleksjon truer både folkehelsa og verdensøkonomien. Skal vi orke høyt tempo, uten å få psykiske problemer, må vi lytte mer – både til andre og oss selv.

Tekst
Anne Wennberg
Foto
Erlend B. Enger og NTB/Scanpix

Innovasjon, digitalisering, prestasjon, måloppnåelse, resultater – velkjente ord i arbeidshverdagen. Og det er bra. Vi er helt nødt til å henge med i svingene. Men hva med stillhet, refleksjon, balanse og god helse? Må noe ofres på veien?

Nei, det er heller slik at vi må tenke på helheten, for at vi ikke skal falle av i stor fart. Dette vet Siv Finndatter mye om. Både alene og sammen med Grethe Steen i Steen & Finndatter jobber hun med organisasjons- og lederutvikling og atferdsprosesser i arbeidslivet.

– Vi er rike, velutdannede og dyktige. Men det trer fram noe helt nødvendig i den tiden vi opplever nå. Som leder kan du ikke lenger være den som vet best om alt. Det er umulig. Men du må sørge for å ha kompetanse om mennesker. Du må rett og slett øke din psykologiske kapital, mener Finndatter.

Vi byr på godt stoff om ledelse

Meld deg på nyhetsbrevet vårt her!

Å tåle stillhet

Hun er stadig ute i bedrifter og organisasjoner, møter mellomledere, toppledere og medarbeidere. Og det er noe hun legger godt merke til veldig ofte:

-Vi mennesker er så dårlige til å lytte. Vi er mer opptatt av hva vi skal svare tilbake. Og veldig mange tåler ikke stillhet. Det blir fort mye babling for å fylle et tomrom. Og det er synd, for stillhet kan brukes til refleksjon og indre dialog.

Så hva kan man gjøre da, om man vil være en god leder? Ja, da må man faktisk tåle stillhet selv, og jobbe med å spre det utover i organisasjonen. En coachende leder stiller gode spørsmål, og tar seg tid til å vente på svar.

-Hvis du som leder tåler at det blir stille, kan du hjelpe andre til å reflektere. Det er ofte ikke så mye som skal til, men det krever en prosess, ikke et kjapt kurs.

Stillhet: Kvinne med briller smiler til kameraet i forbifarten.

Siv Finndatter mener ledere er nødt til å ha psykologisk kompetanse.

Skru av

Den tiden du får med pauser og stillhet bør også brukes til å kjenne etter. Har du kanskje druknet deg i arbeid, for å slippe unna følelser, eller har du ikke overskudd til å reflektere over hva som faktisk er viktig for deg?

-Vi kommer ikke til å få kontroll på det «kaoset» vi opplever i dag, med vanvittig mange inntrykk og høyt tempo. Vi må bare tåle det. Men skal du klare å være påskrudd på jobben, må du også kunne skru av deg selv, sier Finndatter.

Det betyr ikke alltid å gjøre ingenting. Det kan for eksempel være å prioritere å være nysgjerrig på andre mennesker i stedet for å bruke sanseapparatet på all støyen fra sosiale medier. Å måtte følge med på alt som skjer kan bli en farlig avhengighet og energityv.

Tema i Davos

Også på World Economic Forums årlige toppmøte i Davos i januar var psykisk helse på dagsordenen, faktisk som et av nøkkeltemaene, forteller psykologtidsskriftet.no. Og bekymringene tallfestes: Om vel ti år vil psykiske helseplager koste verdenssamfunnet seks tusen milliarder dollar, mer enn en dobling av kostnadene for 2010. Og World Economic Forum har plassert psykisk helse som ett av de over hundre innsiktsområdene på nettsiden, der økonomiske nøkkeldata, analyser og artikler legges ut.

Siv Finndatter og kollega Grethe Steen merker veldig godt at det i stor grad legges lokk på følelser i en arbeidshverdag fylt av stress.

-Det er lite som skal til før reaksjonene kommer, når vi øver på dette med stillhet og kontakt med egne følelser. Vi møter mange toppledere som er svært sårbare, kvinner og menn som gråter når noen spør hvordan de har det. Og bare ved å pirke litt i overflaten, kan vi se kroppsspråk som røper mye.

 

Vi mennesker er så dårlige til å lytte. Vi er mer opptatt av hva vi skal svare tilbake. Og veldig mange tåler ikke stillhet.

Siv Finndatter

 

Rollemodell

Balanse i livet kan synes som en mangelvare. Som leder kan du være en viktig rollemodell, og først må du bli kjent med deg selv:

-Du må vite hvordan du påvirker andre, og hvordan du selv lar deg påvirke. Da må du tåle stillhet, ta deg tid til å reflektere og våge å kjenne etter. Det er veldig viktig. Psykologisk kompetanse må til.

Så hvordan kan man komme i gang med et nytt og bedre liv, med en bedre balanse? Finndatter har noen gode tips:

  • Ta deg tid til «styremøter» med deg selv, også i arbeidstiden
  • Samtalene med medarbeiderne må pågå kontinuerlig, ikke bare i de formelle medarbeidersamtalene
  • Ta deg små pauser i løpet av arbeidsdagen
  • Er du leder for mange, skaff deg en mentor/coach
  • Vi har en fortid og vi er mye i framtiden som vi ikke vet noe om; finn din «her og nå»-stund
  • Øv opp sanseapparatet til å gi deg informasjon – husk at vi er hele mennesker, med tanker, følelser og kropp
  • Vær bevisst på negativt selvsnakk, særlig om du er veldig rasjonell
  • Bruk fritiden til noe som gir deg påfyll

– Jeg kom til å tenke på boken til Erling Kagge fra Antarktis-turen hans. Jeg kjenner meg igjen når han skriver noe sånt som: Jo stillere det blir, desto mer hører jeg, avslutter Siv Finndatter.

 

 

Publisert i Karriere, Ukens sak