En leder med gode coaching-ferdigheter fremmer utvikling ved å stille spørsmål fremfor å komme med svar, og støtte fremfor å dømme.
I praksis, når hverdagen krever effektivitet i alle ledd, er det imidlertid fort gjort å falle for fristelsen å ta kjappe beslutninger som påvirker andre, uten å ta dem med i prosessen. Det lønner seg sjelden på sikt.
Ifølge Den Norske CoachForening, er coaching en løsningsorientert prosess som handler om å frigjøre og utvikle menneskets potensial.
Som lederverktøy dreier det seg om å få det beste ut av hver ansatt, så vel som hele team. Det innebærer å tilrettelegge for læring, prestasjon og utvikling på jobb.
For å mestre dette som leder, må du først og fremst ta noen runder med deg selv og sikre at du har et positivt og fordomsfritt menneskesyn i bunn. En god coach har en genuin tillit til at alle mennesker har det som skal til for å utvikle seg i positiv retning. Forståelse og respekt for ulike måter å se ting på er en forutsetning.
For å feie all tvil til siden – coaching som metode er forankret i vitenskapen. Det handler om hjernens evne til å endre seg ved hjelp av læring og opplevelser. For å forstå hvorfor det fungerer, må vi derfor forstå hvordan hjernen fungerer:
Her kan «den tredelte hjerne»-modellen, lansert av nevrofysiologen Paul MacLean, være nyttig. Den er forenklet, men bidrar til å forstå hvordan vi mennesker fungerer mentalt. I denne modellen ser man på hjernen som oppdelt i tre: Hjernestammen, det limbiske system og hjernebarken, som alle snakker ulike språk.
Skal man utvikle seg i positiv retning, handler det derfor om å få disse tre hjernesystemene til å samarbeide fremfor å overstyre hverandre. Det er nemlig når ting dissonerer at uheldige tankemønstre får grobunn.
Den greske filosofen Sokrates var blant de første som beskrev essensen av hva coaching er bygget på:
Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan, er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret
Sokrates
En coachende leder er en person som prioriterer samtaler med hver av sine medarbeidere, og mestrer kunsten å stille gode spørsmål som bidrar til at personen selv finner tanker og løsninger som lokker frem kunnskap og utvikling.
GROW-modellen et nyttig verktøy for nettopp å stille de rette spørsmålene. Ved å benytte seg av denne metoden, får du både struktur i samtalen og økt bevissthet knyttet til egen og andres utvikling. Den kan brukes i hverdagen eller i medarbeidersamtalen og krever minimalt med opplæring. Den fungerer like godt for å lede deg selv som å lede andre.
Bokstavene GROW står for Goal, Reality, Options og Way Forward. Her følger tre eksempler på spørsmål som kan være nyttige å stille i de ulike fasene:
Hva kan jeg hjelpe deg med?
Hva ønsker du å få til?
Hvilke delmål ser du for deg på veien dit?
Hvordan har du det med dette?
Hva er det viktigste for deg nå?
Hvor langt er du i den prosessen?
Hva hindrer deg i å gjøre det du vil?
Hvordan har du løst dette tidligere?
Hva skal til for å få det til?
Hvilken tidsramme ser du for deg?
Føler du deg motivert for oppgaven?
Når ønsker du at vi følger opp dette videre?