Far og sønn som deler et fint øyeblikk i gresset.
Psykisk helse

Derfor bør du logge av og legge jobben til side i ferien

Synes du det er vanskelig å koble av og legge jobben til side når du har ferie? Det er du ikke alene om. Er du «på» hele tiden kan det føre til overstimulering av hjernen og utbrenthet. Her får du tips til hvordan du kobler av og lader batteriene dine på riktig måte.

Tekst
Inger Kringlebotten
Foto
Adobe Stock
Sist oppdatert

En undersøkelse gjort av Apollo tidligere i år, viser at nesten 30 prosent jobber i ferien. Menn er noe dårligere til å koble helt av enn kvinner.
Ferieloven gir alle arbeidstakere både en rett og en plikt til å ta ferie, og å skulke unna er ikke noen god ide.

«Alltid på» kan føre til overstimulering og utbrenthet

Det går jo fort å lese og svare på en mail fra sofaen. Det er jo ikke så farlig om noen ringer og lurer på noe jobbrelatert i ferien, eller om du tar fem minutter og svarer på en henvendelse en gang i blant, tenker du kanskje. Men er du tilgjengelig og «på» hele tiden, kan det føre til overstimulering av hjernen. Dette kan medføre at du blir dårligere til å konsentrere deg og du kan få stressymptomer som indre uro og angst.

En finsk studie viser at å ta ferie til og med kan forlenge livet ditt. En sunn livsstil kan i følge studien ikke kompensere for å hoppe bukk over ferien. Ferie er rett og slett en god måte å lette på stressnivået.

Det er mer som kan skje hvis du aldri logger av. Det sies å være en kunst å koble helt av, og det er ikke alltid like lett. Oppgavene står i kø og tiden strekker ikke til. Under følger noen tips som kan hjelpe deg med å koble av.

6 tips som hjelper det å koble av i ferien

  1. Planlegging er essensielt. Lag en plan for hva som skal gjøres, og forsøk å gjør unna mest mulig i forkant. Deleger til dine kollegaer og medarbeidere.
  2. Avtal hvem som kan kontaktes i ditt sted dersom det ikke kan vente. Slik kan du være trygg på at nødvendige oppgaver håndteres, og at du ikke får unødvendige henvendelser.
  3. Logg av e-post og skru på automatisk svar. Det kan være lurt å legge inn tidsrommet du har ferie, slik at de som kontakter deg vet når du er tilbake.
  4. Slå av varslingene på telefonen og apper slik at du unngår påminnelser og forstyrrelser. Har du Slack, Teams eller lignende installert på telefonen kan det være lurt å logge av.
  5. Det kan også være lurt å flytte jobbrelaterte apper i en egen mappe eller avinstallere dem. Slik unngår du at du til stadig ser de og blir minnet på jobben.
  6. Legg igjen PCen og telefonen hjemme eller på hotellrommet.

Koble av på riktig måte og forebygg utbrenthet

Stress er en del av hverdagen for mange, og utbrenthet er et utbredt problem. Derfor er det ekstra viktig å bruke ferien til restitusjon og opplading. Det er ikke mulig å unngå utbrenthet bare ved en liten ferie, men en god balanse mellom jobb og fritid kan være viktig for å forebygge. Alle trenger hvile, avslapning og påfyll. Og husk at det ikke alltid er (bare) jobben som kan føre til utbrenthet. Belastninger i privatlivet kan gå på helsa løs. Husk også at for høye forventninger til ferien kan skape unødvendig stress.

Finn ut hva som er viktig for deg, og bruk energi på det. Prøv også å finne en metode for avkobling som passer deg. Det kan for eksempel være mindfulness, yoga, en fjelltur, middag med familien eller en god bok i strandstolen. Her kan du lese mer om hvordan du kan forebygge utbrenthet.

 

Fire spørsmål som hjelper deg å koble av på rett måte

1. Hjelper aktiviteten deg med å gi slipp på de tankene som du opplever som krevende?
2. Hjelper aktiviteten deg med å slappe av, både fysisk og mentalt?
3. Bestemmer du selv hvordan du vil legge inn restitusjon (hvor, når og hvordan)?
4. Kan restitusjonen variere over tid slik at den ikke blir ensidig?

Hvis du svarer nei på noen av disse spørsmålene, bør du vurdere om du kan gjøre noe annet som vil hjelpe deg med å bli bedre.
Kilde: Avonova

 

Trenger du noen lesetips i ferien? Vi går gratis tilgang til en rekke bøker innen blant annet ledelse og personlig utvikling.