Se for deg at du googler navnet ditt og finner det på en blogg eller Facebook-gruppe som har som mål å baksnakke og spre rykter om deg som person. Kanskje er det helt feil det som står der, eller det er dratt ut fra forskjellige sammenhenger. Det kan virke ubehagelig, og dessverre er det ikke uvanlig, skal vi tro Rebecka Cowen Forssell, doktorstipendiat ved høgskolen i Malmö og en av forskerne bak den pågående studien om cybermobbing.
Så hvordan bør en leder som utsettes for nettmobbing agere?
– Alle tilfellene er naturlig nok forskjellige, og man må handle etter det. Å søke støtte gjennom organisasjonen, fra kollegaer og egen leder, er viktig. Det kan høres hardt ut, men det er viktig å være sterk, for en dyster sannhet er at det har vært motvilje blant ledere om å rapportere om nettmobbing. Kanskje fordi de er feige, eller i frykt for dårlig publisitet, sier Cowen Forssell til chef.se.
Men for ledere som ikke klarer å reagere på mobbingen, kan konsekvensene bli alvorlige. Såkalt cybermobbing går under forskriften om å sikre et sosialt arbeidsmiljø, der den som leder må jobbe forebyggende – uavhengig av hvem som er i fare for å bli mobbet.
Grensene mellom arbeid og privatliv viskes også mer ut, når vi følger venner, kolleger og forretningsforbindelser på sosiale medier. Derfor kan det være vanskelig å se hvor grensen for mobbing går – på eller utenfor arbeidsplassen.
– Facebook brukes i de fleste tilfeller privat, men hvis du har mange profesjonelle kontakter du også kommuniserer med, kan det være vanskelig å vite hvem du representerer; arbeidsgiver, organisasjon eller privatperson. Det viktigste er å kommunisere på arbeidsplassen hvordan de ansatte bruker sosiale medier, og at vi aksepterer at vi er forskjellige i hvordan vi ønsker å kombinere arbeidsliv og privatliv. Men cybermobbing må definitivt ses i sammenheng med et ubegrenset arbeidsliv, mener Cowen Forssell.
I motsetning til i skolegården, er det kanskje ikke så enkelt å avdekke mobbing på en arbeidsplass.
Geir Lasse Andresen, jurist
Jurist Geir Lasse Andresen har jobbet lenge med arbeidsrett, omstillingsprosesser og konflikthåndtering. Han sier det er flere ting som kan føre til mobbing på jobben.
– I motsetning til i skolegården, er det kanskje ikke så enkelt å avdekke mobbing på en arbeidsplass. Mobbing foregår oftest mer som subtile handlinger, mer passivt, som utestenging fra fellesskapet og systematisk forskjellsbehandling. Man kjenner ingen tilhørighet, blir kanskje ikke hørt, og slik opplever man seg mobbet. Tilbakemeldingskulturen i bedriften er svært ofte årsaken til dette, sier Andresen til ledernytt.no.
Han forteller at etter hans erfaring, er de fleste hersketeknikkene faktisk ubevisste, fordi dette er strategier som har funket helt fra man var liten. I bunn og grunn handler det ofte om dårlig folkeskikk og liten selvinnsikt. Mange han har jobbet med har fått voldsomme aha-opplevelser idet de forstår hvordan de faktisk fremstår for sine omgivelser.
– Har man åpenhet og ærlig kommunikasjon, vil bøllene med barndoms-strategiene sine raskt få speilet oppførselen, og skjønne hva de faktisk gjør. Dette kan være temmelig ubehagelig, men også veldig effektivt, sier han til nettstedet.