RETORIKK

– Dagens ledelse er retorisk og forhandlende

Derfor handler det om argumenter, følelser og troverdighet, mener Jens E. Kjeldsen, professor i retorikk ved Universitet i Bergen.

Tekst
Lise Tønsberg Vangerud
Foto
Jeton Kacaniku

Den lederen som tror at retorikk bare er kremen på kaken, tar feil. Påstanden kommer fra Jens E. Kjeldsen, professor i retorikk ved Universitetet i Bergen. Med det mener han at det både kreves handling, ledelse og retorikk for at en person skal fremstå som en god leder. Han har jobbet med retorikk i flere år, og i tillegg til å forelese ved Universitet i Bergen, gir han coaching og holder kurs om retorikk.

– Før var det oftest politikere og ansatte i departementene som ba meg holde kurs. Nå ser jeg at det også er en økende interesse for næringslivet, sier Kjeldsen.

Han tror det kommer av at vi gjennom mange år har gått fra å ha en ledelse som gir ordre, hvor folk ikke stiller spørsmål, til å få en mer retorisk og forhandlende ledelse.

– Du får ikke respekt eller harde jobbtimer fra de ansatte, om du som leder ikke formidler retorisk. Det handler både om å bygge en kultur og skape tradisjoner, sier Kjeldsen.

Hva vil du oppnå?

Han mener det første og beste rådet om retorikk, handler om å få folk til å skjønne at god retorikk ikke kan oppstå med noen få konkrete tips og triks. Likevel er det noen generelle råd man kan ta med seg på veien, for å være en så god retorisk leder som mulig. Det første man bør gjøre, er å tenke nøye gjennom saken og hva man ønsker å oppnå med det man skal si.

– Fremfor å tenke hva du vil si eller skrive, så bør du tenke på hva du vil oppnå. Måten du oppnår det du ønsker på, handler om å bruke de rette ordene og bildene for å kommunisere ut budskapet, sier Kjeldsen.

 

Husk at de beste argumentene avhenger av hvem du snakker til.

Jens. E Kjeldsen

 

Og hvordan du skal ordlegge deg og opptre, kommer selvsagt an på den konkrete situasjonen.

– Du må tenke på at retorikk ikke bare er gode argumenter, det handler også om å vekke følelser hos tilhørerne, og utnytte din egen troverdighet. Skal du skrive en årsrapport, er selvsagt ikke følelsene så viktig. Men skal du holde en tale til julebordet, en tale hvor du skal samle medarbeiderne i selskapet ditt, er det viktig at du kommer med konkrete eksempler og bruker bilder og metaforer. I slike situasjoner bør beskrivelsene dine være levende – de må få folk til å høre lyder, lukter og smaker. Bilder appellerer til sansene, og slik engasjerer du folk og får dem med på det du sier, forklarer Kjeldsen.

retorikk1

Foto: Jeton Kacaniku

Si det eksplisitt

Gode argumenter er det ledere ofte er best på, for mange ledere er veldig rasjonelle, mener Kjeldsen.

– Mange ledere har ingeniør- og siviløkonombakgrunn, og de er sjelden gode på å gjøre det de skal formidle interessant og levende for mottakeren. Det er dog heller ikke alltid lederne er så gode til å overbevise rasjonelt. Ofte bruker de powerpoint i presentasjonene sine, og har ofte for mange argumenter og for mange detaljer til at mottakeren henger med. Husk at de beste argumentene avhenger av hvem du snakker til. Du må tenke på publikum hele tiden, sier han.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Derfor råder han deg til å finne det beste argumentet du har som passer mottakeren du skal snakke til. Så må du finne ut hva som er din påstand, og noe å understøtte det med. Det kan være med statistikk, fakta eller hendelser du har opplevd.

– Du må tenke på tilhørerne, det er særlig viktig for ledere. Du vinner mye på å kommentere det de ansatte er urolig over. Si det eksplisitt! Folk kan leve med beskjeden om at noen ansatte kommer til å bli sagt opp, men de kan ikke leve med usikkerheten. Vis at du ser mottakerens perspektiv og at du gjør noe med det, oppfordrer Kjeldsen.

 

Fakta


Visste du at…

Retorikk er en 2500 år gammel kunst som vokste fram i antikken? Aristoteles' avhandling Rhetorica er et forsøk på å beskrive retorikken systematisk som en menneskelig kunst eller egenskap.

Gjør som…

Se på Barack Obama, Steve Jobs, Martin Luther King, Olemic Thommesen, Winston Churchill, Helge Lund eller Jens Stoltenberg. De er alle forskjellige, men hent ideer, grep og formuleringer fra talere som disse, gjør ordene til dine og bruk dem på din måte. Gjør det alle store retorikere har gjort. Studer de gode talerne som har kommet før deg.

 

Publisert i Ledelse