Kulturselgeren

Selger kultur i tøffe oljetider

Päivi Tervonen selger kultur i Stavanger. Les hvorfor hun mener erfaringen fra hotellbransjen har mye av æren for at billettene går unna. Selv i krevende tider.

Tekst
Bernt Roald Nilsen
Foto
Minna Suojoki
Å selge kultur? Hva innebærer jobben din? 

Jeg er salgsansvarlig i Stavanger konserthus, og jobben innebærer å selge billetter til våre forestillinger. Jeg har en selvstendig stilling uten personalansvar, og erfaring som sales manager i hotellbransjen kommer godt med når jeg jobber både mot bedrifter, spesielle målgrupper og individuelle. Stavanger konserthus er et interkommunalt selskap med 26 ansatte, og tilbyr et bredt spekter av kulturarrangementer til barn, unge og voksne. Vi har i flere år hatt oljerelaterte bedrifter som kunder, men ser en dreining nå.

Merker kulturbransjen at oljesektoren sliter?

Stavanger er midt i oljesmørøyet, men vi har ikke merket særlig endring på billettsalget. Folk trenger å oppleve kultur, dessuten er vi vant til å arrangere smale forestillinger som ikke nødvendigvis selger full sal. Å se folk komme ut av salen med stjerner i øynene etter slike forestillinger er fantastisk. Det vi derimot merker nedgang på, er utleie av lokaler til kommersielle aktører.

Du er eneste medlem av Lederne i konserthuset?

Ja, de fleste er medlem av andre organisasjoner som Delta og Fagforbundet. Jeg har vært medlem i Lederne siden 1993, vært engasjert lokalt og sentralt, og har vært fornøyd med medlemskapet hele veien. Jeg er medlem av Avdeling 04 i Stavanger, som før var sterkt industripreget, og var første kvinne i styret. I dag er fire av syv i styret kvinner, og vi har et godt aktivitetstilbud for medlemmene, så jeg ser absolutt ingen grunn til å bytte til en annen organisasjon.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Du er opptatt av god ledelse – hva er det?

Det handler om å være tydelig og sørge for en åpen kultur, der alle vet hvor de skal og jobber mot felles mål. En god leder er ikke nødvendigvis ekspert på alt, men trygg nok til å la de ansatte få bruke egen kompetanse og erfaring uten å detaljstyre. Å stole på at hver enkelt gjør jobben er svært viktig. En tidligere kollega i hotellbransjen, Linda Bernander Silseth, var flink på dette, og er en av de dyktigste lederne jeg kjenner.

Du har også hatt verv sentralt i Lederne?

La meg først si at jeg synes Lederne i dag er en nytenkende, positiv organisasjon med en medlemsmasse som gjenspeiler samfunnet vårt. Vi har flere kvinner, flere unge og flere bransjer enn tidligere. Dette har gjort oss til en mer slagkraftig organisasjon, og ført til at Lederne tilbyr medlemmene det de trenger. Jeg er med i Kompetanseutvalget, som legger til rette tilbud for å øke medlemmenes kompetanse, i tillegg til å skolere de tillitsvalgte.

En god leder er ikke nødvendigvis ekspert på alt.

Päivi Tervonen
Hva med Päivi privat, blir det tid til overs?

For det første stortrives jeg med jobben, den er mer forutsigbar enn den jeg hadde før, og gjør at jeg kan strukturere hverdagen bedre. Privat er jeg heldig som får oppleve kjente og nye «stemmer» på jobb. Konserthuset har et fantastisk program, som folk i regionen vet å sette pris på. Jeg har dessuten vært aktiv i Den Finske Foreningen i Rogaland i alle år, vi treffes minst en gang i måneden på forskjellige arrangementer. Ellers prøver jeg å holde kroppen i form med trening, og er veldig glad i å reise. Og så må jeg selvsagt hjem til de store, vakre skogene en gang eller to i året.  

Publisert i Karriere, Ledelse