Arbeidsmiljø: Mann bøyer seg mot medarbeiderne og brøler.
ARBEIDSMILJØ

Hva skjer når lederen kjefter?

Man kan gjøre seg forstått på mange måter. Å være en tydelig leder er bra. Konstruktiv kritikk må til. Men hva skjer med et arbeidsmiljø når lederen kjefter?

Tekst
Anne Wennberg
Foto
NTB/Scanpix

Svært mange har opplevd det, å få kjeft av lederen sin, kanskje foran kolleger eller kunder.  Hvordan oppleves det? For de aller fleste er det nedverdigende og veldig ubehagelig. En sterk og erfaren medarbeider vil kanskje først og fremst oppleve det som dumt, og miste respekten for lederen. Uansett er det uklokt, og kan være i strid med Arbeidsmiljøloven.

Verdighet

Kapittel 4, § 4-3 omhandler det psykososiale arbeidsmiljøet, og der står det blant annet:

  • Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.
  • Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.
  • Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

-Man kan ikke oppføre seg slik at det oppleves som om man vil trykke medarbeideren ned, få vedkommende til å føle seg liten, inkompetent og så videre. Og man kan ikke brøle, true, fryse ut eller fortelle medarbeideren at han eller hun ikke duger, sier seniorkonsulent Nina Berg ved Arbeidsmiljøsenteret.

Vi byr på godt stoff om ledelse

Meld deg på nyhetsbrevet vårt her!

Arbeidsmiljø

Å skape frykt er en måte å misbruke makten sin på, og kjefting er definitivt en måte å skape usikkerhet og frykt på. Respektløs lederopptreden har vi skrevet om før, og du kan lese om det blant annet i artikkelen Når sjefen skaper frykt. Det forsurer et arbeidsmiljø, og kan i ytterste konsekvens føre til sykmelding og oppsigelse.

-Lederen har et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet og at Arbeidsmiljøloven følges. Det betyr selvsagt også at lederen selv ikke kan utsette medarbeiderne for uheldige belastninger i strid med loven, understreker direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.

Hvis man som arbeidstaker opplever at lederen går over streken med for eksempel utskjelling, anbefaler arbeidslivsdirektør i NHO, Nina Melsom, at man ikke handler overilt:

-La situasjonen legge seg før du tar en prat med den lederen det gjelder, eventuelt en tillitsvalgt eller en annen leder i organisasjonen som du føler deg trygg på.

 

Man kan ikke brøle, true, fryse ut eller fortelle medarbeideren at han eller hun ikke duger.

Nina Berg

 

Plagsomme typer

Torben Tolstøj er direktør i det danske selskapet People Test Systems. Han opererer med fem typer – medarbeider eller leder – som kan ødelegge mye i en organisasjon:

  • Obstruktøren – alltid kritisk.
  • Bortforklareren – tar aldri feil og tåler ikke kritikk
  • Den administrative katastrofen – impulsiv surrebukk
  • Krystallglasset – konfliktsky og skjør
  • Snakkemaskinen – slarver i stedet for å jobbe

Mannen bak selskapet Motarbeider.no, Halvor Haukerud, kurser folk i hvordan oppførsel påvirker både arbeidsmiljø og effektivitet på jobben. Han savner et par typer i oversikten til Tolstøj. Knuseren/herskeren er én av dem. Han eller hun er den som kjefter, irettesetter og latterliggjør andre i plenum, og som gjerne er enten formell eller uformell leder på jobben.

-Denne typen blir intenst mislikt, og skaper utrygghet og frustrasjon. Vedkommende forklarer gjerne sin oppførsel med «en direkte væremåte», kommenterer Haukerud.

Men denne typen bør stoppes. Det er ingen unnskyldning at man liker å være direkte eller at man ikke kan styre temperamentet sitt. Loven stiller krav om et forsvarlig arbeidsmiljø.

 

Kilder: dinside.no og tu.no

Publisert i Ledelse