YDMYK VETERAN

Sjefen på gulvet

Den ferske Coop-sjefen Svein Fanebust jobber tre skift om dagen og innfører gjerne det som kalles «management by walking around» for å nå kollegene. Men søndagene mener han de fleste bør ha for seg selv.

Tekst
Viljar Valsø
Foto
Dag Spant og Mina Anneli Suojoki
Sist oppdatert

60-åringen med det knallrøde slipset sitter bakoverlent ved møtebordet og snakker rolig bergensk. Det går i vann og sukkerfri cola. Han drikker ikke kaffe, men trenger litt koffein gjennom lange dager i omstillingens navn. Coop-veteranen er forsiktig med å sette karakteristikker på seg selv.

– Man har jo et syn på hvordan man er selv, men jeg tenkte å være bedre enn som så, sier han og viser oss en ekstern kompetansekartlegging han måtte gjennom for å få jobben som administrerende direktør i Coop Norge. Han takket ja til å innta sjefsstolen etter at Ola H. Strand sa opp sin stilling i fjor høst. Fra før er han også administrerende direktør i Coop Norge Handel, samt styreleder i Coop Norge Industri og Coop Norge Eiendom.

Vi plukker noen ord fra skrytelista: «Jovial og utadvendt, uformell, seriøs, fokusert, empatisk, forutsigbar, trygg». Under punktet utviklingsområder finner vi: «Behovet for å sikre at alt er riktig og korrekt gjør at han av og til kan gå langt ned i detaljene.» Det nevnes også at det kan være vanskelig å komme til orde når han blir ivrig på å få igjennom sitt budskap.

Lagspill og ydmykhet

Ledelse er å skape resultater gjennom andre, står det i håndboka til Coop. Fanebust synes det rimer med hvordan han selv tenker.

– Suksesskriteriene for en bedrift som overlever, og som i alle fall jeg tror på, er en klar strategi, et sterkt merke og en kostnadseffektiv drift. Men jeg tror også det er ekstremt viktig at man er tett på detaljene. Sannhetens øyeblikk er jo i butikken, sier han.

fanebust2
Foto: Mina Anneli Suojoki

Ifølge en undersøkelse omtalt i Ukeavisen Ledelse i desember 2013 mener bare 16 prosent av norske leder at ydmykhet er en viktig egenskap. Fanebust er skeptisk til konklusjonen, og er klar på verdien av ydmykhet.

– Ærlig talt så ser jeg på ydmykhet som en ekstremt viktig og fundamental egenskap. For å være en god leder må man ha evnen til å lytte aktivt til andres meninger, og kunne forandre oppfatning om en sak på bakgrunn av innspill og råd.

 

For å være en god leder må man ha evnen til å lytte aktivt til andres meninger, og kunne forandre oppfatning om en sak på bakgrunn av innspill og råd.

Svein Fanebust

 

Kjøpmann fra start

Ydmykheten har han kanskje opparbeidet seg ved å gå den lange veien opp gjennom organisasjonen. Han var bare seks år gammel da han bestemte seg for å bli kjøpmann. Avgjørelsen tok han i butikken til farens onkel i Bergen. Og dermed ble det utdannelse innen salg og handel. Han kom inn i Coop som butikksjef i Coop Økonom i Stavanger i 1978, og har siden rukket å sitte i mange stoler.

I 14 år hadde han ulike stillinger i samvirkelaget i Stavanger, før han begynte i NKL (nå Coop Norge), region Vest. Der endte han opp som lagerdisponent. Da var han «biskop i systemet» på den tiden.

Ikke bare tall

– Butikk dreier seg om mennesker, og å motivere. Da jeg begynte som disponent på lageret var jeg ikke fornøyd med renholdet og enkelte av holdningene der. Det var to etasjer, og da de som jobbet i andre etasje var på besøk nede på lageret, så snakket de ikke med medarbeiderne.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Fanebusts løsning ble å starte de to-tre første ukene med å kjøre rengjøringsmaskin i lagerhallen fra klokken seks om morgenen, ikledd dress og slips. «Management by walking around» som det kalles. Da forslagspostkassen forble tom, gikk han rett ned «på gulvet» og snakket med medarbeiderne om tilpasning av praktiske løsninger.

– Arroganse, forskjellsbehandling og stigmatisering, jeg hater det, sier han kontant.

Flink med sparekniven

Lenger opp i etasjene har han også gjort en del. Han ble hentet til Oslo rundt år 2000, og CV-en sier sitt. Som leder for innsparingsprosjektet Coop 2001 klarte han å spare 427 millioner kroner. Fram mot 2007 ledet han avviklingen av Coop Norden, noe han mener er det største omstillingsprosjektet som er gjort i detaljhandelen i Norden, med kostnadskutt på 1,5 milliarder kroner.

Og mer skal gjøres. Fanebust kaller det å få til en bedre balanse mellom børs og katedral, mellom å styrke konkurranseevnen i markedet og å forvalte medlemsdemokratiet for de 1,4 millioner medlemmene i samvirkelagene.

– Vi må utvikle en mer effektiv og detaljhandelsorientert fellesorganisasjon og videreutvikle samhandlingen med samvirkelagene. Men vi har gjort mye riktig også, slår han fast og viser til Coops nye nær helautomatiske lager på Bergmoen ved Gardermoen, som vil være i full drift til sommeren. Prosessen som ble påbegynt i 2006, bidrar til innsparing av 350 årsverk.

Ensomheten på toppen

Også toppen av fellesorganisasjonen skal effektiviseres. Ledergruppene i Coop Norge konsern slås sammen, dublerende funksjoner tas bort og de fire Coop Norge-selskapene samlokaliseres. Coop Norge SA, Coop Norge Handel AS, Coop Norge Eiendom AS og Coop Norge Industri AS havner alle over samme lagerhall i Oslo øst.

– Vi må begynne å rydde øverst. På lederplan betyr det en samlokalisering her på huset, og vi fjerner en del dublerende funksjoner på øverste nivå, sier han.

Fanebust synes ensomheten som kan forekomme på «toppen» er til å leve med. Men mannen, som flere ganger har svingt sparekniven, synes ikke alltid det er like kjekt å ta de store avgjørelsene som noen ganger må til.

– For eksempel når en vet at det er noen som ikke får det enkelt på grunn av en avgjørelse jeg har tatt. Men gode kolleger hjelper, og det er viktig at en har noen å snakke med utenfor jobbnettverket også, sier han.

 

Jeg har jo ti tommeltotter, men likevel så synes jeg det er greit å sulle med noe som andre sikkert kunne gjort på en tidel av tiden.

Svein Fanebust

 

Skiftarbeid og familietid

Coop Norge-sjefen er ukependler. Hjem er i Sandnes i Rogaland. Her har han bodd i 36 år, selv om han er stril i utgangspunktet. Han forteller at det er mye å tenke på i forbindelse med den nye jobben, at arbeidsdagen hans ofte begynner et sted mellom klokken fire og fem om morgenen.

– Jeg går et skift før jeg går på arbeid, så går jeg det vanlige skiftet, så spiser jeg og går kveldsskiftet. Det er jeg godt fornøyd med uka igjennom.

Men han har blitt flinkere til å ta helt fri i helgene, og bruke tid med barnebarna og kona. Alderen har ført til større bevissthet om at uansett hvor sliten og trøtt han er, så er dette tid han aldri får igjen. Å slappe helt av betyr å dra på hytta i Høle, nær Lysefjorden i Rogaland. Han tar gjerne en tur ut med båten.

– Jeg har jo ti tommeltotter, men likevel så synes jeg det er greit å sulle med noe som andre sikkert kunne gjort på en tidel av tiden. Det er det der med å koble helt av.

Vil ha søndagsfri

Derfor er han heller ikke storfan av et samfunn hvor alt er åpent hele tiden. I regjeringserklæringen åpnes det for flere og større søndagsåpne butikker. En spørreundersøkelse utført for Aftenposten viste et 58 prosent flertall mot, og hele syv av ti butikksjefer sier i en undersøkelse fra Lederne at de ikke ønsker å holde åpent på ukas siste fridag.

Fanebust ser det som et økonomisk tapsprosjekt for dagligvarebransjen. Han mener det vil gå ut over de ansatte, og dessuten tror han at de aller fleste greier å skaffe seg det de trenger med dagens åpningstider.

– Nå har jo jeg som representant for Coop Norge gått ut sammen med Handel og Kontor og Virke og fronta dette kraftig og tydelig. Vi tror det er riktig at enkelte butikker har åpent på søndager, og jeg mener at det nivået vi har i dag er akseptabelt. Før dagens lov blir endret må det gjøres en grundig utredning av konsekvensene. Politikerne må lytte til aktørene i bransjen og se på erfaringene fra andre steder hvor åpningstidene har blitt utvidet. Uten å være forutinntatt så tror jeg man vil konkludere med at dette klarer de fleste seg uten, avslutter Fanebust.

 

3 kjappe


Nevn en leder du ville byttet jobb med:

– Ærlig talt, så har jeg aldri ønsket meg noen andres jobb. Jeg trives veldig godt i Coop.
Men jeg vet i alle fall hva som blir hovedbeskjeftigelsen når jeg blir pensjonist. Da skal jeg få forsøke å få meg jobb som pasient-venn på sykehuset.

Om du skulle jobbet i en -annen bransje?

– Dagligvare. Jeg har ikke angret en dag. Om jeg skulle levd livet om igjen så var det en del ting jeg ville gjort annerledes, men jeg hadde ikke valgt en annen bransje.

Når overrasker du deg selv?

– Det går på dette med disponering av tid. Det at jeg har gått fra å være ren fagidiot til å vektlegge andre verdier i større grad. Det er noe som har kommet med årene.

Publisert i Karriere