Ledere som evner å vise selvmedfølelse har bedre forutsetninger for å orke å stå i lederjobben over tid. Når jobben medfører mye stress og urimelige krav, kan det være avgjørende at du er snill med deg selv og skaper en balanse i livet. Alle trenger fritid. Og kanskje kan jobben organiseres annerledes? Mange opplever for eksempel at det ikke er rom for å være den lederen de ønsker å være. Administrative oppgaver spiser opp tiden.
Det gjelder altså å trene opp egen evne til selvmedfølelse, fordi det beskytter, og sørger for at du kan leve godt med lederjobben.
-Det innebærer at man er snill mot seg selv, og ikke dømmer seg selv så hardt, uttalte Christin Mellner, doktor i arbeidspsykologi ved Stockholms universitet, da resultatene av forskningsprosjektet ble presentert nylig. Sammen med kollegene Susanna Toivanen og Gunnar Aronsson har hun intervjuet 22 ledere, like mange menn som kvinne. I tillegg har 1657 ledere svarte på en nettundersøkelse. De representerte tre ulike forbund, og kom fra både privat og offentlig sektor.
Den svenske studien viser også at det er en fordel å kunne se det å mislykkes som en del av livet, og skjønne at heller ikke andre ledere er perfekte. Men forskerne understreker at selvmedfølelse ikke må forveksles med ettergivenhet. Ikke overraskende viser studien også at det er en styrke å ha et stabilt og godt privatliv.
Man må kunne se seg selv i speilet. Å stå for eget lederskap, er viktig.
Christin Mellner
Også flere andre faktorer spiller inn når ledere orker å stå i utfordringene jobben medfører over tid:
-Man må kunne se seg selv i speilet. Å stå for eget lederskap, er viktig. Dessuten har forholdet til nærmeste leder mye å si. Det må være rom for ærlighet, og aksept i organisasjonen for å gjør feil, slik at man lærer og utvikler seg, sier Mellner.
Opplevelse av mening har også betydning for et levedyktig lederskap, at anstrengelsene har verdi i en større sammenheng. Lederne i studien peker også på betydningen av nettverk i lederjobben, og mange mener at det ofte stilles urimelige krav til ledere i dag.
Noe som også sliter på ledere er mangel på balanse – både mellom krav og ressurser, og mellom ulike oppgaver. Mange lar seg stresse av at det er ubalanse mellom tiden som går med til kjerneoppgavene, og tiden de må bruke på administrativt arbeid.
Andre utfordringer som påvirker utholdenheten til en leder er å ha personalansvar for mer en 20 personer, utydelige mål, for mange mål og det å skulle være en buffer mellom hardt arbeidende medarbeidere og den høyere ledelsen.
Det gjelder å være trygg nok på seg selv til å skape balanse i livet, og til å ta tak i utfordringene sammen med nærmeste leder. Er det ikke rom for å gjøre jobben slik du mener er riktig, skal du da bli i stillingen? Den avgjørelsen er det ditt ansvar å ta.
Kilde: suntarbetsliv.se