Hvordan kan du som leder motivere ansatte til å prestere bedre gjennom tydeligere krav – uten å fremstå som «sjefete»? Det er en problemstilling mange norske ledere kan kjenne seg igjen, ifølge Marit Vistekleiven i azets.no.
Makt er gjerne noe som underkommuniseres i den norske arbeidslivskulturen. En del ledere gir uttrykk for ubehag når de skal utøve makt overfor sine ansatte, forklarer Kristin Dille, spesialist i organisasjonspsykologi hos Stamina Census, til ledernytt.no.
Som leder er det lurt å huske at selv dyktige medarbeidere ikke alltid vet hva som forventes av dem.
Derfor er det viktig at du som er leder, i samråd med den enkelte ansatte, finner frem til hvilke individuelle mål hver og én skal strekke seg mot. Det skriver Marit Vistekleiven i en artikkel publisert på azets.no.
Hun peker på at ledere som stiller krav til den enkelte ansatt skaper et bedre team og en avdeling som drar i samme retning.
Opplever derimot ansatte at det ikke blir stilt tydelige krav, kan resultatet være at de raskt kjeder seg og kjenner at de ikke får utnyttet sitt fulle potensial. Det øker risikoen for at medarbeideren søker andre jobber.
Ifølge Kristin Dille i Stamina Census er det mange ledere som ikke er trent i å se og stille det hun omtaler som «leveranse- og atferdskrav». Det kan være alt fra hvordan man utfører konkrete arbeidsoppgaver, til hvordan man bidrar til arbeidsmiljøet.
Mangel på krav er en psykososial risiko, ifølge Dille. Hun peker på at det ofte har vært utydelig krav eller manglende oppfølging i forkant som har vært årsaken ved alvorlige konflikter.
Ledere som er utrygge på hva de skal gjøre når de er misfornøyde med hvordan den ansatte presterer, venter ofte lenge før de tar tak.
– Når det først tas opp kan medarbeideren oppleve å bli dårlig behandlet fordi hun/han ikke har blitt korrigert tidligere, forklarer Dille.
I en slik situasjon dras ofte kollegaer inn i saken, noe som kan resultere i dårlig arbeidsmiljø, redusert tillit til ledelsen, nedsatt motivasjon og dårligere leveranser.
Dille mener at dette kan være ekstra utfordrende for dem som blir ledere for tidligere kollegaer.
– Det kan være vanskelig å opptre som leder og utvise makt ovenfor noen man tidligere har jobbet på samme nivå med, sier hun og fortsetter:
– Andre er rett og slett konfliktsky eller har et sterkt ønske om å bli likt av alle.
Uansett årsak peker Dille på at ledere som ikke tør å stille krav kan havne i situasjoner der medarbeiderne mister troen på lederens handlekraft og mot. Det kan på sikt bidra til tillitsbrudd.
Bedre helse, økt engasjement og økt yrkesstolthet, er ifølge Dille noen av fordelene lederen kan forvente ved å stille tydeligere krav.
Kilder: azets.no og ledernytt.no.