
Mellomledere er ofte mer stresset enn både ledere høyere opp i hierarkiet og de som er lenger ned i hierarkiet på jobben. Noen enkle grep kan få bukt med det.
- Tekst
- Lise Tønsberg Vangerud
- Foto
- NTB Scanpix
- Dato
Mellomlederne befinner seg ofte mellom barken og veden på jobb. Ofte balanserer de mellom høye forventninger og tøffe krav fra ulike hold. Kanskje ikke så rart at det kan være krevende til tider? En studie fra Columbia University og University of Toronto viser at mellomledere oftere enn andre medarbeidere lider av depresjon og angst. Erik M. Anichich er professor ved University of Southern California´s Marshall School of Business, og i an artikkel på Harvard Business Review kommer han med en forklaring på hvorfor mellomlederen ofte er mer stresset enn andre, og hva man kan gjøre for å endre på det.
Ofte forventes det at mellomlederen «spiller» forskjellige roller – noe som ofte fører til at de blir satt i en skvis mellom lederne man har over seg, og medarbeiderne man selv leder.
Mellomlederen må ofte tilpasse seg en lederstil og væremåte ut ifra hvem de forholder seg til på jobben. Når de forholder seg til de som er høyere opp i hierarkiet, blir de mer tilbakeholdne, mener Anichich, mens de ofte blir mer selvsikre når de forholde seg til de som er under dem i jobbhierarkiet. Ofte forventes det at mellomlederen «spiller» forskjellige roller – noe som ofte fører til at de blir satt i en skvis mellom lederne man har over seg, og medarbeiderne man selv leder. Begge med ulike krav og forventninger.
Stress og fysiske plager
Forskning viser at det er psykologisk krevende å skifte mellom måter man fremstår på. Både hvordan man fremstår overfor de enkelte, men også måten man selv tenker på når man kommuniserer med ulike mennesker. På den emosjonelle siden fører motstridende roller til at man blir mer stresset og lettere kan få angst, skriver Anichich. Stressnivået kan også være så krevende at det fører til fysiske helseproblemer. Det kan også gjøre det vanskeligere å klare å holde fokus på én oppgave om gangen, uten å bli distrahert.
Heldigvis finnes det råd å følge for å unngå at påkjennelsen blir for stor. Her er noe å tenke på:
- Prøv å gjøre rapporteringen enklere for å minske interaksjoner både oppover og nedover i selskapet. Det innebærer også at du bør ta bort unødvendige møter som tvinger de ansatte til å kommunisere på en måte som gjør at rollegrensene utfordres.
- Vær trygg på kommunikasjonen og bevisst på hvordan du kommuniserer. Hvem bestemmer og hvem utøver makt overfor hvem? Og hvordan oppleves det fra ulike synsvinkler?
- Det kan være god hjelp i å synliggjøre hvor viktig mellomlederens rolle er for selskapet, i stedet for å fokusere på at personen noen ganger er en underordnet og noen ganger en veileder.
- Slutt med detaljstyring! Det er bedre å gi tiltro til mellomlederen og gi mellomlederen frihet til å lede på måten man selv ønsker.
- Jobb for å få en flatere lederstruktur i selskapet, så slipper man å bruke energi på rollebyttene.
- Hold fast ved rutinene! Det kan redusere stresset.