Et felles allmøte eller en videokonferanse bør følges opp av en serie med mindre samtaler med team og individer. Det er også viktig å sørge for at alle medarbeidere mottar nyheten samtidig, slik at ingen føler seg forbigått.
Sett av tid til forberedelser, trening og rollespill for alle som skal formidle budskapet – ikke anta at de tar det «på hælen». Da kan du risikere at de bare dumper nyheten på medarbeiderne eller skylder på ledelsen for å slippe unna en ubehagelig situasjon.
I stedet for å bare annonsere en forstyrrende endringsprosess, bør du forklare medarbeiderne bakgrunnen for at det er nødvendig. Fokuser på hvordan endringene vil bidra til å løse utfordringer bedriften har hatt.
Vis at du tar effekten endringene har på medarbeiderne på alvor.
Sørg for at medarbeidere som påvirkes kan få svar på spørsmål som angår deres arbeidshverdag i mindre møter etter at nyheten er annonsert. Involver medarbeiderne i arbeidet med endringene, slik at det kan foregå mest mulig smertefritt. Delaktighet øker motivasjonen.
Uansett hvor godt du forbereder deg er det umulig å forutse alle spørsmål og reaksjoner. Vis at du tar effekten endringene har på medarbeiderne på alvor. Da oppleves du som en empatisk leder med omtanke og forståelse for at endringer kan være tøffe å takle.
Kilde: Harvard Business Review