Nettverksbygging

Kom deg ut av komfortsonen

Utvid ditt profesjonelle nettverk, drikk jevnlig kaffe med folk du ikke kjenner, og ha mot til å ha tydelige meninger. Det vil gi resultater, mener Astrid Simonsen Joos, toppleder i Philips Lighting Nordics.

Tekst
Lise Tønsberg Vangerud
Foto
Krister Sørbø
Sist oppdatert

Hun mener nordmenn har mye å lære om profesjonell nettverksbygging.

– Mange tenker nok at de ikke har behov for det, men nettverksbygging er viktig for å utvikle seg både faglig og personlig, sier Astrid Simonsen Joos.

Hun jobber som CEO i Philips Lighting med ansvar for Norden, og har bodd i Danmark de siste ni årene.

Har du sikret deg plass på FRONT-konferansen? Meld deg på her. 

[course course=»29045″]

– Da jeg flyttet til Danmark tvang jeg meg selv til å drikke kaffe med ukjente for å forstå markedet og landet bedre. Danskene er også meget bevisste på profesjonell nettverksbygging, og har lang tradisjon for dette. Når man nettverker, er utgangpunktet hva kan du selv by på, stille spørsmål og lære. Hvis du byr på deg selv, er åpen og nysgjerrig, så åpner nye dører seg. Man skal tørre å gå ut av sin komfortsone, det er alltid interessante mennesker du kan lære av og som du også kan tilføre noe. Inspirer og lad deg inspirere, sier Simonsen Joos.

Følg med på trender

Simonsen Joos er en av foredragsholderne under årets FRONT-konferanse, hvor temaet er «Mot til å lede».

– Jeg har fem verdier i livet, og en av dem er å være modig. Det gjelder både privat og i mitt arbeidsliv. Mot er for meg ikke det samme som å ta risiko, men du skal våge å ha noen tydelige meninger og våge å skille deg ut.

Astrid Simonsen Joos
Kommunikasjon er det viktigste verktøyet til en leder, mener Astrid Simonsen Joos, toppleder i Philips Lighting Nordics.

Hun har jobbet i IT-bransjen hele arbeidslivet, og har vært med på et enormt skifte i teknologibransjen. – Som leder har man et krav om å holde seg oppdatert på trender, kundeutvikling, ny teknologi og forretningsmodeller. Og ha mot til å sette noen ambisiøse målsetninger. For å holde seg oppdatert leser hun mye, lytter til markedet. I tillegg er hennes egne barn en viktig kilde.

– For å følge den digitale utviklingen, inspireres jeg også av mine egne barn og hvordan de bruker teknologi. Det er viktig å holde filtrene åpne og se ting som skjer utenfor ens egen bransje og målgruppe, sier Simonsen Joos.

Det er viktig å holde filtrene åpne og se ting som skjer utenfor ens egen bransje og målgruppe

Astrid Simonsen Joos

Viktig med kommunikasjon

På spørsmål om hva som driver henne som leder, svare Simonsen Joos at hun alltid har likt å skape resultater gjennom mennesker. Derfor jobber hun hele tiden for å ha de beste folkene med på laget. Menneskene er førsteprioritet.

– Videre må du skape og kommunisere en felles retning og mening, det er helt avgjørende for å få folk med på reisen. Du må begynne med «hvorfor». Hva er vår eksistensberettigelse? Og det skal være en kort historie alle kan fortelle, uansett posisjon i selskapet.

Derfor kan hun ikke understreke nok hvor viktig det er med god kommunikasjon. Hvis ledere ikke er gode på å kommunisere, er det også vanskelig å få med medarbeiderne, mener hun. Og man kan aldri kommunisere tydelig nok.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

– Du må si budskapet om og om igjen, helt til du blir lei av din egen gjentagelse. Så tar du det en gang til.

Selv sender hun ut ukentlige, uformelle nyhetsbrev hun til alle ansatte, med kort informasjon og bilder fra hennes arbeidsuke. I tillegg inviterer hun til «coffee corners», hvor medarbeiderne kan komme for en prat ansikt til ansikt.

– Jeg mener det er viktig med en åpen og transparent kultur, så folk føler seg trygge. Da presterer de bedre, og tar mer ansvar selv. Som leder må du tørre å stole på folkene dine, sier Simonsen Joos.


Fem ledertips fra Astrid

Mennesker

Menneskene først! Finn de rette folkene og invester i dem. Ikke bare ledere, men også mellomledere.

Elevator pitch

Sett og kommuniser retning og mening. Lag en «elevator pitch» til alle ansatte om hva virksomheten er, hvorfor den er til. Hovedbudskapet på under 30 sekunder.

Kultur

Skap en hjerte- og hodekultur, og lær deg å tenke at «det ordner seg». Tør å stole på dine ansatte.

Vær nysgjerrig

Husk at det ikke er «business as usual» - Bruk tid på å forstå marked, kunder og utvikling.

Kommunikasjon

Kommuniser, kommuniser, kommuniser. Det er ikke mulig å være en god leder uten å beherske kommunikasjon godt.

 

Publisert i Karriere, Ledertips