
Ønsker du å bygge din egen merkevare bør det ikke være tilfeldig hvordan du bruker sosiale medier.
- Tekst
- Lise T. Vangerud
- Foto
- iStock
- Dato
Bruker du sosiale medier riktig, kan det ha stor betydning for hvordan du fremstår for potensielle nye arbeidsgivere.
– Sosiale medier er en stor jungel, og det er ikke så lett å navigere seg fram. Derfor er det viktig å vite hva du ønsker å oppnå ved å bygge din egen merkevare via sosiale medier, sier
Stian Reinhartsen i Reinhartsen Media. Han har fem råd som kan være en hjelp på veien.
- Ha et tydelig mål
Det er viktig at du setter deg et tydelig mål med hvorfor du skal bruke sosiale medier. Det kan enten være at du vil bli mer profilert, vil vise kompetansen din eller øke attraktiviteten på arbeidsplassen din. Er du en leder, som bruker sosiale medier aktivt for å fortelle om arbeidsplassen din, kan det ha positiv effekt for rekruttering – dersom det gjøres riktig. Hold deg relevant og oppdatert på faget, så får du kontakt med andre i samme marked.
-
Lag en plan
Du har mange plattformer å velge mellom. Enten det er blogg, LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram eller andre. Derfor er det viktig å ha en plan på hva du ønsker å oppnå, og hvilken kapasitet du har til å følge opp og få ut det budskapet du ønsker. Og husk at det tar både mye tid og krefter om du skal bruke sosiale medier på et høyt nivå. Derfor bør ambisjonen være en viktig del av planen.
Få flere tips fra Stan Reinhartsen! Meld deg på seminar!
[course course=»34957″]
-
Bestem deg for en plattform
Velg den eller de plattformene du mener er mest relevante. Velg heller én plattform som du gjør godt, enn å velge fem som du gjør dårlig. Det er helt ok å ha profil flere steder, men det handler om å bestemme seg for hvor man skal skape innholdet. Hvor skal du legge tyngden og energien din? Det er viktig å tenke på hvor de menneskene du ønsker å nå befinner seg, og hvordan du skal klare å nå dem gjennom de ulike plattformene.
-
Ha riktig innhold til riktig plattform
Når du har bestemt deg for en plattform, bør du sette deg godt inn i hvordan den fungerer og tilpasse innholdet etter det. Skal du lage en video til Instagram, bør du vite både hva slags format og lengde videoen bør ha. Bruker du youtube er det helt andre krav som stilles.
-
Gi verdi til de du kommuniserer med
For at du skal få oppmerksomhet, og holde på oppmerksomheten, er det viktig at du har et innhold som oppleves som interessant og relevant. Det er en kunst i seg selv, så her må det jobbes for å knekke koden! Sett deg inn i målgruppen du ønsker å nå for å være sikker på at du treffer så godt som mulig.