Den «nye normalen» i arbeidslivet er i ferd med å få fotfeste. Ifølge Arbeidsforskningsinstuttet (AFI) ønsker hele syv av ti å fortsette med hjemmekontor etter pandemiens slutt. Hybridkontoret åpner for større fleksibilitet, flere digitale møter, nye samarbeidsformer og ansatte som i større grad enn tidligere er spredt.
Selv om hybridkontoret gir en rekke nye muligheter, kan det også by på utfordringer. Det er særlig to faktorer du bør tenke på:
En av de mest sentrale utfordringene er kommunikasjon, skal vi tro seniorforsker Siri Yde Aksnes ved AFI, OsloMet. Hun har sammen med Mari Holm Ingelsrud ledet et prosjekt som har kartlagt omfang og konsekvenser av hjemmekontor under pandemien.
En rapport fra konsulenthuset McKinsey viser det samme: der trekkes tydelig kommunikasjon og involvering frem som svært viktig. Å gi tilstrekkelig informasjon om hvordan den nye arbeidshverdagen vil bli fremover, bør derfor være et viktig fokusområde for ledere i tiden som kommer.
Det handler om å definere hva som menes med et hybridkontor for deg, kommunisere tydelige retningslinjer, involvere de ansatte i prosessen og kommunisere hva du som leder gjør for å sikre at alle er inkludert og tilgjengelig.
Ønsker du å bli bedre på å kommunisere? Last ned en av våre gratisbøker!
Foruten tydelig kommunikasjon, må ledere sørge for at teknologien er på plass. Hybridmøtene med noen på skjerm og noen til stede fysisk forsvinner ikke med det første. For en best mulig opplevelse er det enkle grep som skal til:
Kilder: Oslomet/AFI, Chef, Dale Carnegie.