
Dagene da vi kun var på kontoret er over, nå er det en kombinasjon av hjemmekontor og fysisk oppmøte som gjelder! Men hva skal egentlig til for å lykkes med hybridkontoret?
- Tekst
- Maria Caroline Skrede
- Foto
- Getty Images
- Dato
Den «nye normalen» i arbeidslivet er i ferd med å få fotfeste. Ifølge Arbeidsforskningsinstuttet (AFI) ønsker hele syv av ti å fortsette med hjemmekontor etter pandemiens slutt. Hybridkontoret åpner for større fleksibilitet, flere digitale møter, nye samarbeidsformer og ansatte som i større grad enn tidligere er spredt.
Selv om hybridkontoret gir en rekke nye muligheter, kan det også by på utfordringer. Det er særlig to faktorer du bør tenke på:
-
Kommunikasjon
En av de mest sentrale utfordringene er kommunikasjon, skal vi tro seniorforsker Siri Yde Aksnes ved AFI, OsloMet. Hun har sammen med Mari Holm Ingelsrud ledet et prosjekt som har kartlagt omfang og konsekvenser av hjemmekontor under pandemien.
En rapport fra konsulenthuset McKinsey viser det samme: der trekkes tydelig kommunikasjon og involvering frem som svært viktig. Å gi tilstrekkelig informasjon om hvordan den nye arbeidshverdagen vil bli fremover, bør derfor være et viktig fokusområde for ledere i tiden som kommer.
Det handler om å definere hva som menes med et hybridkontor for deg, kommunisere tydelige retningslinjer, involvere de ansatte i prosessen og kommunisere hva du som leder gjør for å sikre at alle er inkludert og tilgjengelig.
Ønsker du å bli bedre på å kommunisere? Last ned en av våre gratisbøker!
-
Teknologi
Foruten tydelig kommunikasjon, må ledere sørge for at teknologien er på plass. Hybridmøtene med noen på skjerm og noen til stede fysisk forsvinner ikke med det første. For en best mulig opplevelse er det enkle grep som skal til:
- Ta i bruk to skjermer. Det gjør det enklere å inkludere digitale møtedeltagere på den ene skjermen, og vise dokumenter og presentasjoner på den andre skjermen.
- Involver alle. Ettersom enkelte deltar digitalt, bør lederen sørge for å dra de ansatte inn i samtalen. Still gjerne direkte spørsmål til dem som deltar på skjerm.
- Test lyden. God lyd både digitalt og i rommet er viktig for å unngå misforståelser og sikre at alle får med seg det som blir sagt.
- Sørg for at alle synes. Det er viktig at alle som deltar ser hverandre. En idé er å sitte i en u-form fremfor å sitte på rekke og rad.
- Utnevn en møteleder. Da har du alltid en person som har ansvar for at møtet blir gjennomført på en skikkelig måte og at alle blir hørt og sett.
5 tips for å lykkes med hybridkontoret
- Tid og involvering. Ikke ta forhastede beslutninger og involver de ansatte i prosessen.
- Vær oppmerksom. Vær obs på at du ser alle ansatte – også de som sitter mye på hjemmekontor.
- Vis tillit. Mer tillitsbasert og resultatfokusert ledelse egner seg godt når ansatte kombinerer fysisk og digital tilstedeværelse i større grad.
- Sosiale samlinger. Sørg for sosiale samlinger med fysisk oppmøte. Det bidrar til å bygge god internkultur.
- Sunn balanse. Vær obs på balansen mellom jobb og fritid for dine ansatte. Husk at en del grenser kan være visket ut i løpet av pandemien.
Kilder: Oslomet/AFI, Chef, Dale Carnegie.