Har du en god relasjon til medarbeideren i bunn, går det mye lettere når du må snakke om mindre hyggelige ting med vedkommende. Det er i grove trekk det relasjonsledelse handler om – nemlig å bygge tillit, slik at det er grunnlag for å tro på den gode intensjonen bak enhver samtale og tilbakemelding.
For å bygge tillit i relasjonen, er håndtering av motivasjon sentralt.
– Det handler blant annet om å kunne utløse positiv energi hos andre mennesker, fremfor å binde den, sier Jan Spurkeland.
Mange norske ledere har gjennom årenes løp latt seg inspirere av amerikansk og engelsk arbeidskultur, der målretting og styring er fremtredende. Spurkeland forteller at den fort kan fremstå dikterende, noe som ikke er spesielt positivt i en relasjon.
– For å utløse den gode energien, må du ta deg tid til å bli kjent med medarbeiderne dine, én etter en. Forståelsen av enkeltmenneskets behov er viktig, og det vil variere fra menneske til menneske, utdyper han.
Tre gode spørsmål å stille:
– Unngå å bruke dem som et virkemiddel for å nå målene du har satt, understreker Spurkeland, og legger til: – Ved å møte folk der de er, gir du dem muligheten til å blomstre.
Har du den gode relasjonen i bunn, er forutsetningene på plass for gode samtaler – også når budskapet er av den vanskelige sorten.
– Det er viktig å gå inn med et mål om å ikke skade relasjonen. Begynn forsiktig for å gi vedkommende mulighet til å forstå alvoret, råder Spurkeland.
Han legger til at det er viktig å ikke gå rundt grøten for lenge. Det kan fort skape usikkerhet. Han viser til metodikken kalt «korrektiv tilbakemelding».
– Den handler om å formidle egen opplevelse, der målet er å få en oppklaring i saken. Husk at det ikke er en sannhet som formidles, men din opplevelse, utdyper han.
En liten huskeliste til samtalen:
Spurkeland påpeker at det noen ganger vil være nødvendig for en leder å skjære gjennom, dersom man ikke klarer å komme frem til en løsning sammen.
Jan Spurkeland har sett mye frustrasjon både hos ledere og andre arbeidstakere opp igjennom. Ofte dreier det seg om mennesker som ikke er mottakelige for budskap de selv ikke har konstruert.
Noen av de mest krevende man møter på er, ifølge ham, autoritære ledere som praktiserer helsefarlig ledelse. Disse menneskene kan være utfordrende å møte i en slik prat – og ofte enda vanskeligere å ta initiativ overfor, dersom man selv opplever at noe ikke fungerer i relasjonen.
– Autoritære ledere kan være utilnærmelige, og noen har negative metoder som å manipulere eller underkue sine medarbeidere, for eksempel.
Da kan det være en lengre vei å gå for å bedre situasjonen.
– Da vil jeg råde til å forhøre deg med flere kolleger for å sjekke om det er en generell oppfatning. Er det det, er det lurt å ta det opp med neste nivå – også kalt varsling, avslutter han.