Retorikkekspert:

– Mange ledere rekrutterer kloninger av seg selv

Den svenske retorikeren Elaine Eksvärd mener ledere må bli flinkere til å ansette folk som er dyktigere enn dem selv.

Tekst
Sissel Fantoft
Sist oppdatert

Elaine Eksvärd er en ettertraktet foreleser og retorikk-konsulent i hjemlandet Sverige og andre land. I august skapte hun stor entusiasme hos 500 norske ledere under Lederkonferansen FRONT. Hun har gitt ut fem bøker, hvorav flere med retorikk som tema, og står i tillegg bak en av Sveriges mest populære blogger.

– Jeg har alltid vært interessert i mennesker, og synes de som er vanskelige å forstå er mest interessante. Hvis man klarer å knekke slike «harde nøtter» kan man forstå hvem som helst, sier hun.

Godt lederskap handler om å skape god stemning på arbeidsplassen. En god leder er i stand til å kommunisere med ulike personlighetstyper, og våger å bruke egne erfaringer uten å bli privat.

Elaine Eksvärd

 

Retorikk er – i motsetning til hva mange tror – ikke kunsten å tale, men kunsten å få folk til å lytte, ifølge Eksvärd.

– Kommunikasjon er det som binder oss mennesker sammen. Det er interessant å lære om hvordan man kan kommunisere med ulike personlighetstyper, sier hun.

Ulike personlighetstyper

Sammen med ektemannen Gustav Eksvärd driver Elaine Eksvärd retorikkbyrået Snacka Snyggt, som tilbyr retorikkurs og utdanning i presentasjonsteknikk. Ett av kursene er spesielt rettet mot ledere.

– Godt lederskap handler om å skape god stemning på arbeidsplassen. En god leder er i stand til å kommunisere med ulike personlighetstyper, og våger å bruke egne erfaringer uten å bli privat. En god leder ser sine ansatte, er løsningsorientert, inspirerende, tydelig og direkte – og evner å gi både ris og ros, sier Eksvärd, og legger til at kommunikasjon er avgjørende for et framgangsrikt lederskap.

– En vanlig feil som mange ledere gjør er at de kun rekrutterer én type personer, nemlig kloninger av seg selv. Det er mye bedre å ansette folk som er dyktigere enn seg selv på andre områder. Verden består av ulike typer mennesker, derfor bør man kunne beherske forskjellige kommunikasjonsstiler, sier hun.

Noen er sjenerte, andre er utadvendte, noen tar beslutninger basert på følelser, mens andre er mer rasjonelle i sine avgjørelser. Det er fullt mulig å lære seg hvordan man best kommuniserer med mennesker som tenker annerledes enn en selv.

Lederkonferansen FRONT, august 2016
Den svenske retorikeren Elaine Eksvärd skapte stort engasjement fra scenen under årets Lederkonferansen FRONT. (Foto: Håkon Dagestad)

Konflikthåndtering

Mange av deltakerne på Eksvärds lederkurs ønsker å bli mer inspirerende ledere.

– Å stå på en talerstol med en power point-presentasjon er ikke den beste måten å få fram budskapet sitt på. Å få folk til å lytte til relevante erfaringer og historier er en bedre metode. Å oppnå øyekontakt og variere stemmeleiet er eksempler på nyttige triks man kan bruke, sier Eksvärd.

Mange ledere ønsker også råd om hvordan de best kan takle vanskelige situasjoner på jobben, som når et besværlig budskap skal formidles til medarbeiderne, eller man må ta en samtale med en ansatt som ofte kommer for sent, lukter svette eller tar for mye plass.

– Medarbeidere som kommer i konflikt med hverandre er en situasjon som kan oppleves som svært utfordrende for en leder, sier Elaine.

På lederkurset lærer deltakerne hvordan de skal håndtere og forebygge konflikter gjennom konstruktiv konflikthåndtering.

 

Å stå på en talerstol med en power point-presentasjon er ikke den beste måten å få fram budskapet sitt på. Å få folk til å lytte til relevante erfaringer og historier er en bedre metode.

Elaine Eksvärd

 

Retorikk i hverdagen

To av Eksvärds bøker, ”Få sagt det! Moderne retorikk for alle” og ”Slå tilbake! Selvforsvar mot hersketeknikker” er også gitt ut på norsk. Førstnevnte handler i hovedsak om hvordan man kan bruke retorikk i hverdagen for å få gjennomslag for det man står for.

– Moderne retorikk er ikke noe som utøves fra en talerstol, det handler om hvordan vi bruker retorikken i hverdagen. Da jeg startet byrået Snacka Snyggt i 2010 var det fordi jeg så at det var et hull i markedet – det fantes mange bedrifter som lærer folk hvordan de skal holde tale, mens vi fokuserer på hvordan man kan kommunisere avslappet i ulke sammenhenger, sier Eksvärd.

Teknikkene hun lærer bort kan brukes både i den hverdagslige samtalen med venner og familie, på sosiale medier eller når man skal i lønnsforhandlinger på jobben. Den andre boken handler om hvordan man kan identifisere og motarbeide hersketeknikker man blir utsatt for av mennesker rundt seg.

– En god leder utøver sitt lederskap og skaper et godt arbeidsmiljø uten å bruke hersketeknikker, fastslår Eksvärd.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Finn inspirasjon

Måten man kommuniserer på avgjør hvordan man blir oppfattet av andre. Ønsker man å oppleves som en inspirerende leder bør man finne inspirasjon i eget liv.

– Jeg pleier å si at man må finne sin egen Martin Luther King – mennesker man kjenner eller har møtt som man ønsket å lytte til. For meg var det for eksempel min farfar, eller min barneskolelærer Carola. Hva var det med disse som gjorde at jeg hørte etter når de snakket, og det de sa festet seg hos meg? Finner man slike inspirasjonskilder i eget liv kan man forsøke å dekode hva det er de gjør som er så virkningsfullt, og så bruke det selv, sier Eksvärd.

Publisert i Karriere, Ledertips