– Barn er den reneste formen for mennesker, og barnehageledere har spesialkompetanse på å få disse menneskene til å bli en sammensveiset gjeng. Ingen ledere i verden har lignende grad av menneskekunnskap, forteller Nina Nakling.
Hun har drevet alt fra dagskurs til to-årige utviklingsprosjekter med ledere innen blant annet politi og helse.
Ordtaket «like barn leker best» faller i dårlig jord hos den sprudlende lederutvikleren fra Tønsberg. Når godt samspill skal legges til rette for, er mangfoldet en forutsetning.
– Homogenitet er noe av det skumleste som finnes, slår hun fast og understreker at hun hadde sluttet i en jobb dersom det viste seg at hun var del av en homogen gjeng.
– Mangfold skaper bevegelse, og ulikhetene våre er styrken. Det handler om hva slags type mangfold man ønsker – meninger, utseende, opprinnelse? spør hun retorisk og fortsetter:
– Det viktige her er å ha felles intensjoner om hvor man skal, og så må man jobbe med å finne ut hvilken plass hver enkelt skal ha og underbygge at alle er like viktige.
Lederens jobb blir dermed å finne ut hvilke styrker og egenskaper hver og en besitter, og forsterke dem. Enkelt, ikke sant? Vel, ifølge Nakling, er det én superkraft enhver leder bør hente frem i seg, nemlig nysgjerrigheten.
– Er du grunnleggende nysgjerrig på dine ansatte, kundene dine, organisasjonen din og på organisasjonens mandat ut i samfunnet, er du godt på vei til å lykkes som leder. Viser du nysgjerrighet, åpner du opp for folk, forklarer Nakling.
Hun viser til Ari Behn som eksempel: – Noe folk sa mye om ham var at han alltid stilte spørsmål, noe som gjør at alle føler seg sett, hørt og inkludert. Dette er noe både lederen og de ansatte må jobbe med for å styrke kulturen på jobb.
Dette utgjør en viktig del av grunnmuren for et godt samspill, i tillegg til et grunnleggende ønske om å bygge hverandre opp og gjøre hverandre gode.
– På toppen av dette må du som leder ha lyst til å være leder. Ditt engasjement, eller eventuelt mangel på det, vil gjennomsyre alt du gjør, forteller hun.
Er grunnmuren på plass, er resten av oppskriften tilsynelatende enkel, mener Nakling.
– Det heter ikke ledelse uten grunn, smiler hun.
– Deler du det opp, blir det LE, DEL og SE, fortsetter hun og forteller videre at kulturbygging i stor grad handler om å være til stede med og for menneskene – om å ha det gøy sammen, være ærlig og transparent, i tillegg til å se sine ansatte.
– Den tydeligste indikatoren på at man er på feil sted, er når man bare driver med brannslukking på jobb og at gleden ved arbeidet har tatt slutt.
Blikket bør være vent fremover og ikke på alt som skulle vært gjort eller hva som burde vært bedre, mener Nakling.
– Det handler om å være til stede her og nå. Det innebærer også å stille krav til andre om både fysisk og mental tilstedeværelse, sier hun. Hun understreker samtidig at tilstedeværelse også dreier seg om den såkalte pendelkompetansen gode ledere har.
– Det å jobbe i et selskap betyr som regel at man må utfordre seg og gjøre andre ting enn man er vant til innimellom. Det må til, slår hun fast.
Hvor vidt det blir tatt godt imot, handler imidlertid om lederens evne til å fin-tune seg på hver av sine ansatte – vite hvem som reagerer sterkest og hvordan snakke med de ulike personlighetene.