Koronaåret har opplevdes som ensomt, fjernt og slitsomt for ledere. Det viser en undersøkelse Kearney har gjennomført blant tusenvis av ledere verden over.
Det er lett å forstå at det har vært utfordrende, all den tid ledere har stått i vanskelige og omfattende permitteringer, store digitale omveltninger, stor økonomisk usikkerhet og mange på hjemmekontor. Selv den dyktigste leder kan knele under det enorme arbeidspresset som har vært.
Når kontoret stenges ned, mister man gjerne de små, men viktige sjekkpunktene gjennom dagen som holder lederen oppdatert på alt som rører seg av stort og smått. Når ansatte ikke lenger sitter fysisk sammen, man ikke er tilgjengelig på digitale plattformer til enhver tid, og man ikke innrapporterer på samme måte som tidligere, mister man lettere oversikten. For mange ledere kan det ha opplevdes som utfordrende å oppleve tap av kontroll.
Skal du lykkes i arbeidslivet post korona kan du ikke tviholde på samme grad av kontroll som du hadde før. Felles for de lederne som har størst sjanse for å lykkes i fremtiden, er de som legger om til såkalt tjenende lederskap.
Sjefforsker i Sintef, Nils Brede Moe.
Men, skal du lykkes i arbeidslivet post korona kan du ikke tviholde på samme grad av kontroll som du hadde før. Det er Sintefs konklusjon, etter å ha intervjuet 60 ledere og ansatte i fem store, nordiske selskap.
– Felles for de lederne som har størst sjanse for å lykkes i fremtiden, er de som legger om til såkalt tjenende lederskap, skriver sjefforsker i Sintef, Nils Brede Moe, i et innlegg publisert på dn.no.
– Dette vil endre virksomheters organisering, ved at beslutninger vil bli fattet nettopp i nettverk og ikke i hierarkier som nå, konkluderer Moe.
Interessert i å bli bedre til å delegere? Her er to tips!
Den nye normalen stiller krav til at ledelsen klarer å følge med i tiden, men det er ikke nødvendigvis gjort i en håndvending å legge om til en ny lederstil. Mange ledere vil derfor ha nytte av å diskutere og lære av andre ledere.
I tiden fremover blir det kanskje viktigere enn noen gang å knytte seg til tettere til de nettverkene man har tilgjengelig. Medlemmer i Lederne får tilgang til et stort tverrfaglig nettverk med andre ledere. Webinarer og digitale forelesninger, kurs, seminarer og konferanser, åpner for gode diskusjoner og arenaer der både lederstil og erfaringer kan diskuteres.
Les mer om Ledernes medlemsfordeler.
Sørg også for kompetanseoverføring og kunnskapsdeling i organisasjonen. Foruten å benytte seg av nettverkene man har tilgjengelig, kurstilbud og seminarer, kan det være lurt å skape arenaer for diskusjon, spørsmål og erfaringsutveksling mellom ledere og medarbeidere.
Ifølge Moe snakkes det om at «hybridkontoret» vil gjøre seg gjeldende på morgendagens arbeidsplasser. Det vil si at arbeidstakerne i større grad enn tidligere kan veksle mellom å jobbe på det fysiske kontoret og på hjemmekontoret. Flere bedrifter har allerede tatt til orde for at fremtidens kontorhverdag nettopp blir en slik kombinasjon.
Gode og store nettverk styrker produktiviteten, og er en forutsetning for at ansatte skal trives og oppleve jobben som meningsfull.
Nils Brede Moe.
For å tilrettelegge for god dialog, effektivitet og tidsstyring, må lederne sørge for at både de selv – og de ansatte – har gode verktøy og en felles forståelse for digital samhandling. Kurs og webinarer er én av flere måter lederne kan tilegne seg sårt nødvendig kompetanse.
Ifølge Moe er det avgjørende at de ansatte inngår i, og har tilgang til, et godt nettverk i organisasjonen: – Gode og store nettverk styrker produktiviteten, og er en forutsetning for at ansatte skal trives og oppleve jobben som meningsfull, skriver han.
Sintefs studie viser at gruppene som har løst oppgavene sine best under pandemien, er de som hadde store og gode nettverk allerede før koronapandemien, og som evnet å videreføre dette virtuelt.
Kilde: DN.