Du har kanskje opplevd å bli innkalt til en samtale, som utvikler seg til en debatt eller diskusjon, der det handler om hvem som har rett. I arbeidslivet blir det vanskelig å løse opp i konflikter hvis ikke dialogen har levelige kår. Som leder handler det om å gå foran med et godt eksempel, og ta dialogen på alvor. I praksis vil det si å være en interessert lytter, som stiller åpne spørsmål, og er oppriktig interessert.
Dialog står i kontrast til både monolog og debatt. Flere enn én må være involvert, og det handler ikke om å komme seirende ut av ordvekslingen. Men ikke sjelden vil det som er ment som en samtale kunne utvikle seg til en debatt, fordi forutsetningene for en god samtale ikke er til stede. Skepsis, en persons behov for å dominere, misforståelser eller total mistillit kan ødelegge – slik at resultatet blir en diskusjon eller krangel. Det er derfor viktig å være bevisst på hva som holder samtalen på rett kurs.
I debatten kjemper hver enkelt for sin egen sak. Dialogen er et felles prosjekt der deltakerne skaper noe sammen.
Helge Svare
For å få til en god dialog må man stille med et åpent sinn, og ta det som kommer i løpet av samtalen, uten å lukke seg eller gå i forsvar. Det kan være en krevende form, fordi du må være en god lytter for å få det til. Dialogen er et samarbeid, som filosofen Helge Svare skriver på psykologisk.no:
«I debatten kjemper hver enkelt for sin egen sak. Dialogen er et felles prosjekt der deltakerne skaper noe sammen». Så hvordan får man det til? Her er noen gode tips til den gode samtalen:
Å ha gode intensjoner og riktig innstilling er én ting, men hva gjør man i møte med en medarbeider eller kollega? Spørsmålene du stiller betyr mye, i tillegg til at du klarer å lytte:
Dersom du klarer å løfte dialogen på jobben, ta den på alvor, kan den bety mye for miljøet, og for det å beholde flinke medarbeidere.
Kilder: psykologisk.no, diskusjon.no og ledernytt.no